24. juni 2020

Årets Pårørendekommune: Over 40 kommuner nominert

Fristen for å nominere kommuner til prisen «Årets Pårørendekommune», gikk ut i midten av juni. Nå starter arbeidet med å komme fram til vinneren.
A%CC%8Arets%20pa%CC%8Ar%C3%B8rendekommune
Fredrikstad kommune ble kåret til Årets pårørendekommune 2019 (bildet). Nå starter utvelgelsesprosessen som skal lede fram til årets vinner.

– Vi ville selvsagt hatt enda flere nominerte, men det som er veldig kjekt i år, er at langt flere kommuner fra Nord-Norge står på lista. Den geografiske spredningen er i det hele tatt veldig god, sier Unn Birkeland, daglig leder av Pårørendesenteret.

Bent Høie prisutdeler

Juryen for Årets Pårørendekommune består foruten Pårørendesenteret av representanter fra Nasjonalforeningen for folkehelsen, NKS veiledningssenter for pårørende i Nord Norge, Landsforeningen for Pårørende innen Psykisk helse (LPP), Nettverk for pårørendeforskning, KS og Fredrikstad kommune, fjorårets prisvinner.

Årets Pårørendekommune skal stimulere til gode tiltak, medvirkning og godt samarbeid mellom det offentlige, private og de frivillige i kommunene.

Selve utdelingen av prisen er et fast innslag under den nasjonale Pårørendekonferansen som avholdes hver høst. Årets Pårørendekonferanse, som arrangeres digitalt onsdag 23. september, er i så måte intet unntak, og tradisjonen tro står helse- og omsorgsminister Bent Høie for utdelingen.

I prosess

– Tanken er at Årets Pårørendekommune skal stimulere til gode tiltak, medvirkning og godt samarbeid mellom det offentlige, private og de frivillige i kommunene, påpeker Unn Birkeland som understreker:

– Prisen er en anerkjennelse av en kommune som befinner seg i en god prosess. Den betyr nødvendigvis ikke at gjeldende kommune er best i landet på pårørendearbeid og –fokus. Pårørendesatsing er dessuten en kontinuerlig prosess som skjer i samhandling med familier, enkeltpersoner, pårørende og hjelpeapparatet.

Juryen foretar nå en grovsortering av de nominerte fram til begynnelsen av juli. Deretter velges de fem beste kandidatene ut og en dypere undersøkelse blir foretatt.

Grundig til verks

– Vi ringer alle fem kommuner og snakker med flere involverte, sjekker nettsteder, henter inn referanser og rangerer på bakgrunn av dette de fem vinnerkandidatene i forhold til hverandre, forteller Birkeland.

Hun håper at vinnerkommunen kan være til stede i studio den 23. september.

– Men får vi ikke det til, skal vi uansett sørge for at det blir en verdig markering og at alle deltakerne på konferansen får del i utdelingen.

Mer om prisen Årets Pårørendekommune finner du her.

Bethi

​Bethi Dirdal Jåtun