29. mai 2020

Lundhaugen omsorgssenter mottar premie for helhetlig ivaretakelse av pårørende

Bent Høie opplyste 27. mai at besøksforbudet på sykehjem nå er opphevet. Det betyr ikke at alt er tilbake til normalen. Helsedirektoratet anbefaler at behovet for besøk fortsatt må vurderes opp mot smitterisiko.
annie-spratt-hXZ6M_EAAd0-unsplash%20kopi
Vi her på Pårørendesenteret ønsket i oppstarten av koronasituasjonen å få innspill fra sykehjem som hadde tiltak som ivaretok pårørende i en vanskelig situasjon. Vi benyttet derfor muligheten til å friste med en velfortjent påskjønnelse til et utvalgt sykehjem og tenker nå at tiden er inne for å kåre en vinner.

I løpet av konkurranseperioden har vi mottatt mange gode og interessante innspill. Disse har vi lagt ut fortløpende i håp om at disse kunne være til nytte og inspirasjon for andre. Vi takker for alle innsendte nominasjoner, og gratulerer Lundhaugen omsorgssenter med seieren! De vil motta en FuelBox «For fagfolk – om pårørende» i posten, og får i tillegg kroner 3000,- til velfortjente sosiale formål for de ansatte.

I tillegg til Lundhaugen omsorgssenter vil Zion helse og velferdssenter og Gulskogen sykehjem motta en FuelBox «For fagfolk – om pårørende» hver.

I nominasjonen av Lundhaugen omsorgssenter står koronatiltakene beskrevet slik:

«Vi har et bruker- og pårørenderåd som samarbeider veldig bra med oss som jobber her. Pårørende kan nå ikke komme inn men de får snakket med og sett sine nærmeste gjennom iPad vi har kjøpt inn. Dette er stor stas for beboerne og de setter pris på å få sett sine live. For pårørende betyr det mye å få se sine og høre de snakke. De får slik holde kontakten annerledes enn bare på telefon.

De som bor nærme kommer utenfor omsorgssenteret og vinker til sine gjennom vinduet. Pårørende har to faste dager og tider hvor de får utlevert post og handlelapper utenfor omsorgssenteret. De får da overlevert bøker og blad og litt godsaker osv. til sine. Beboerne gleder seg til disse dagene.

Utenfor omsorgssenteret har pårørende
og andre pyntet et tre med hjemmelagde
hjerter til stor glede for beboerne.

Vi har en hemmelig pårørendegruppe på Facebook der vi skriver litt til pårørende hva vi gjør på, og hvordan det står til med oss i denne trasige tiden. Oppdaterer nødvendig informasjon. Personalet har nå flere ekstra oppgaver som pårørende egentlig hadde gjort nå i denne trasige tiden, men vi prøver å gjøre det beste ut av det.

Pårørende kan ringe for å høre hvordan det går og de snakker med sine i telefonene. Noen skal installere KOMP som de snakker med sine gjennom. Da ringer pårørende selv opp sine og kan sende bilder inn til dem. Vi sender ut SMS med oppdatering og beskjeder til pårørende ved behov.

Utenfor omsorgssenteret har pårørende og andre pyntet et tre med hjemmelagde hjerter til stor glede for beboerne.

Vi oppdaterer hele tiden nærmeste pårørende med viktig informasjon og ev. medisinske opplysninger som er nødvendige for dem å vite pr. telefon eller brev. Vi føler vi har et kjempegodt samarbeid med pårørende og de gir positive tilbakemeldinger.

Blir det helt spesielle behov for å komme inn til sine nærmeste, har vi en plan på å sluse besøket så godt som mulig korteste vei inn og tar alle forhåndsregler.»

Pårørendesenteret har valgt ut nettopp dette omsorgssenteret, blant mange verdige nominerte, til å vinne fordi de har en utpreget helhetlig tilnærming til pårørendearbeid også i en krevende og usikker periode.

Vi håper at tiltakene og den helhetlige tenkningen fra dette omsorgssenteret kan være til inspirasjon for andre sykehjem og institusjoner også i den fortsatt litt usikre tiden framover!
Ellipse%2035
Kristin