p%c3%a5r%c3%b8rendelinjen

Aftenbladet om lanseringen av vår landsdekkende satsning

Rusproblemer, angst, depresjon, kreft, demens – Pårørendesenteret i Stavanger hjelper pårørende som sliter. Nå skal de gi hjelp til folk fra hele landet
I Stavanger Aftenblad 05.02.2017 skriver journalist Margunn Ueland om hva tilbudet inneholder:

1. En nettportal (pårørendesenteret.no) som gir deg masse nyttig informasjon, råd og tips. Den rommer blant annet:
Brukervennlige tekster om hvordan du kan ta vare på deg selv, den syke og på familien. Skrevet av erfarne fagfolk i samarbeid med pårørende.

Du kan klikke deg inn på din kommune og finne hvilke hjelpetilbud som finnes, både innen det offentlige helsevesenet samt liste over bruker- og pårørendeorgansisasjoner. Du kan også lese hvilke erfaringer andre pårørende har gjort seg.

​Les hele saken på Aftenbladet.no her. (abo)

Hjelp der du bor

Et landsdekkende kart med ressurser for pårørende.
Vi har laget en karttjeneste hvor du kan søke opp din kommune og finne linker til hjelpetiltak for pårørende i ditt nærområde, samt regionale og nasjonale støttetiltak.

Ny fagbok om pårørende
Pårørende til pasienter og brukere som mottar kommunale helse- og omsorgstjenester, yter daglig en betydelig innsats overfor sine nærmeste. Det er imidlertid uklart hvilke rettigheter og plikter som er tillagt pårørenderollen, sier Siri Tønnesen og Bente Lilljan Lind Kassah, begge forskere innen helsefag.

Barn & unge

Barn som nærmeste pårørende
Alvorlig sykdom i familien påvirker alltid barn og unge, enten det er foreldre, søsken eller andre nære som er blitt syk. Barn og unge må inkluderes tidlig når en de står nær blir alvorlig syk. Barn skånes ikke ved å bli holdt utenfor.

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!