44205250 1249237301886074 5684532470595190784 n

Asker kommune vant prisen for Årets Pårørendekommune 2018

Prisen ble delt ut under årets Pårørendekonferanse i Sandnes denne uken av helseminister Bent Høie.
8e965a 969b2d043e8e4e75ace590f8c3986e51 mv2 d 1296 1298 s 2
Kristin Lyse
Webmaster
(Fra venstre: Unn Birkeland fra Pårørendesenteret, helseminister Bent Høie, avdelingsleder for Brukertorget i Asker Margrethe S. Iversen, pårørendekoordinator Vibeke Rochmann, psykolog Anne Therese Svendsen og erfaringskonsulent for pårørende Hilde Steff-Pedersen.)

Prisen består av et spesiallaget trykk fra den norsk-islandske kunstneren Bjørg Thorhallsdottir og en sjekk på 10.000 kroner som skal gå til ytterligere kompetansehevende pårørendetiltak blant kommunens ansatte.

I juryen for Årets pårørendekommune sitter Pårørendesenteret, BarnsBeste, Napha (Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid), NK LMH (Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse), PiO-senteret, Pårørendealliansen og NKS Veiledningssenter for pårørende i Nord-Norge.

Mange nominasjoner

Det var stort engasjement i årets nominasjonsprosess, med godt over hundre innspill.

– Vi har sett den store effekten som dyktige og dedikerte mennesker kan ha på lokalmiljøet sitt. Vi mottok enormt mange nominasjoner som tydelig skyldtes gode ikke-kommunale tilbud. Når kommunens eget pårørendearbeidet ikke ser ut til å holde samme nivå, blir juryen nødt til å ta andre hensyn enn antall nominasjoner for å avgjøre hvem som fortjener prisen, forklarer Unn Birkeland, daglig leder på Pårørendesenteret.

En verdig vinner

Asker får prisen for et helthetlig og systematisk arbeid med pårørende. Ifølge juryen er kommunen opptatt av at pårørendearbeidet skjer både på gulvnivå og på ledelse-nivå. Det systematiske arbeidet finner en også igjen på kommunens nettside. Der kan pårørende og andre enkelt få oversikt over hva kommunen gjør og kan tilby av hjelp og støtte.

Pårørendekoordinator Vibeke Rochmann, avdelingsleder Brukertorget Margrethe S. Iversen, erfaringskonsulent Hilde Steff-Pedersen og psykolog ved Mestringshuset Anne Therese Svendsen mottok prisen på vegne av Asker kommune.

Fjorårets pris

I 2017 ble prisen delt ut for første gang – da til Ålesund kommune for et bredt og sammensatt tilbud til pårørende i helsesektoren. Kommunen har over flere år bygd opp systemer og rutiner for å møte de pårørende, uavhengig av diagnose på den som er rammet.

De ble også invitert til årets Pårørendekonferanse for å fortelle om den videre utviklingen i arbeidet med pårørende i kommunen etter at de vant prisen.

– Så da kan Asker bare belage seg på å gjøre det samme på neste års konferanse, sier Birkeland.

Etter Tina Jørgensen forsvann og deretter blei funne drepen hausten 2000 gjekk det fleire månadar før nokon i hjelpeapparatet tok kontakt med familien, fortel Torunn Austdal Rasmussen.

FILMARKIVET

Her finner du korte undervisningsfilmer laget av praktikere, pårørende og forskere. De fleste filmene avslutter med drøftingsoppgaver.

HJELP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.
Vipps: 523 001
Ris eller ros?