luke-michael-275911-unsplash kopi

Etikkprisen 2018 gikk til Flora kommune

7. desember delte eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen og Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS, ut årets etikkpris til Flora kommune.
8e965a 969b2d043e8e4e75ace590f8c3986e51 mv2 d 1296 1298 s 2
Kristin Lyse
Webredaktør
– Etisk refleksjon er en forutsetning for å møte brukere og pårørende på en god måte. Skal vi lykkes med å skape gode helse- og omsorgstjenester må vi se den enkeltes behov. Da er det flott at vi kan løfte frem kommuner som arbeider systematisk med etikk, uttalte eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen, ifølge regjeringen.no.

Juryens begrunner prisutdelingen blant annet med at Flora kommunes etikkarbeid er svært solid og vellykket, og at det har vært sterkt over tid. Etikkarbeidet er også «eksepsjonelt godt forankret på alle nivåer i kommunen og i hele helse- og omsorgssektoren».

Michaelsen håper at Flora kan fungere som inspirasjonskilde for andre kommuner. Hun mener at det er viktig med arbeidsplasser som legger til rette for åpenhet og etisk refleksjon.

– Det gir trygge ansatte og gode helse- og omsorgstjenester, sier hun.

Etikkprisen ble delt ut for åttende gang, av satsningen «Samarbeid om etisk kompetanseheving» som finansieres av Helse- og omsorgsdepartementet og driftes av KS. Prisen er på 100.000 kroner som skal brukes til videre utvikling av godt etikkarbeid i kommunen eller virksomheten.

Elisabeth Vikene Aano er 68 år gamal, og har byrja å grua seg til den dagen ho ikkje er meir. Sonen Arnstein på 40 år har styrt det meste av livet til henne og familien.

FILMARKIVET

Her finner du korte undervisningsfilmer laget av praktikere, pårørende og forskere. De fleste filmene avslutter med drøftingsoppgaver.

HJELP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.
Vipps: 523 001
Ris eller ros?