screen shot 2017-01-23 at 10 59 45

Gjøvik kommune satser på nettinformasjon til pårørende

«Mange pårørende tror de er alene om problemene sine. Vi bruker nettsiden vår til å vise at mange pårørende er i samme båt, og at det er mange fagsteder for pårørende», forteller Solveig Skottene.
marie
Marie Rein Bore
Hun er nettsideansvarlig for helse- og omsorg i Gjøvik kommune. Og en del av informasjonen til pårørende er hentet fra nettsiden til Pårørendesenteret.

På nettsiden til Gjøvik kommune understreker kommunen pårørendes betydning:

«Pårørende utfører viktige omsorgsoppgaver og er en verdifull ressurs i omsorgsfelleskapet. På denne nettsiden finner du lenker og aktuell informasjon slik at du som pårørende lettere skal finne kunnskap, steder hvor du kan dele erfaringer, motta hjelp og støtte eller bare ha noen å prate med,» står det.

Behovet for mer og bedre informasjon til pårørende kom opp under et pårørendeprosjekt som ble drevet på Haugtun, Undervisningssenter for sykehjem i Oppland, forteller Skottene. Hun understreker at Torbjørn S. Jacobsen, som da var prosjektmedarbeider der, var den som var opptatt av muligheten til å nå ut til pårørende med mer kunnskap.

«Vi sydde sammen en pakke og er fornøyd med resultatet», sier Solveig Skottene, som sier de har målinger som viser at informasjonssidene blir lest. En suksessfaktor var at samlesiden med pårørendeinformasjon fikk en sentral plassering på «hovedraden» og er godt synlig ved besøk.

Hun sier at de allikevel ser at de har et forbedringspotensiale, og siden inngår derfor i en halvårig revisjon der de «spisser» innholdet enda tydeligere.

Her finner du nettsiden Gjøvik kommune har utviklet.

Utsegna kjem frå Håvard Aagesen (50), tidlegare kreftpasient. For åtte år sidan gjekk han ut frå Radiumhospitalet ferdigbehandla for kreft. Både han og dei pårørande gledde seg til at livet skulle venda tilbake til det dei kjende frå før. Det gjorde det ikkje. Så langt derifrå.

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!
norgeskart web

FINN HJELP OG FELLESSKAP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du
gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.