storting

Hurra! 4 mill. til PårørendeSenteret

I dag, mandag 5. desember, behandler Stortinget budsjettet for 2017. Det skjer etter lange og vanskelige forhandlinger mellom regjeringen og de to støttepartiene.
marie
Marie Rein Bore
Lørdag klarte de å komme fram til et budsjettforlik som blant annet fører til at PårørendeSenteret får 4 mill. kroner på neste års statsbudsjett.

«Vi er svært glade for at dette gir oss mulighet til å fortsette arbeidet for pårørende», sier Liv Nordbø Kleppe, daglig leder av PårørendeSenteret.

Vi er svært glade for at dette gir oss mulighet til å fortsette arbeidet for pårørende.

Hun sier dette gir ressurser til å gå videre på et omfattende digitalt arbeid som gir pårørende over hele landet mulighet til å finne hjelp, og få kvalitetssikret informasjon og veiledning fra fagfolk med god ekspertise innen feltet.

Det samme gjelder også PårørendeSenterets satsning på at ansatte innen helse- og omsorgssektoren skal få økt sin kompetanse i pårørendearbeid. Denne satsningen vil også kunne styrkes videre inn i 2017.

Hjelp der du bor

Et landsdekkende kart med ressurser for pårørende.
Vi har laget en karttjeneste hvor du kan søke opp din kommune og finne linker til hjelpetiltak for pårørende i ditt nærområde, samt regionale og nasjonale støttetiltak.

Ny fagbok om pårørende
Pårørende til pasienter og brukere som mottar kommunale helse- og omsorgstjenester, yter daglig en betydelig innsats overfor sine nærmeste. Det er imidlertid uklart hvilke rettigheter og plikter som er tillagt pårørenderollen, sier Siri Tønnesen og Bente Lilljan Lind Kassah, begge forskere innen helsefag.

Barn & unge

Barn som nærmeste pårørende
Alvorlig sykdom i familien påvirker alltid barn og unge, enten det er foreldre, søsken eller andre nære som er blitt syk. Barn og unge må inkluderes tidlig når en de står nær blir alvorlig syk. Barn skånes ikke ved å bli holdt utenfor.

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!