gavebukett

Hvem blir årets pårørendekommune?

Det kan du være med på å kåre. Vinnerkommunen presenteres på en pårørendekonferanse i Oslo i november.
Finnes det tilbud til pårørende i din kommune? Har helsepersonell rutiner og planer for å involvere pårørende? Gjøres det noe kreativt eller nyskapende i ditt område?
Det er spørsmål initiativtakerne bak kåringen vil belyse med denne kåringen.

– Vi ønsker å løfte frem kommuner som gjør en god innsats for pårørende.

Samtidig tenker vi at en slik kåring kan være med å løfte frem situasjonen for pårørende i helsesektoren. Vi tenker da på alle pårørende – uavhengig av alder og diagnose, sier to av initiativtakerne, Liv Nordbø Kleppe, redaktør for Pårørendesenteret.no og webredaktør Gunder Christophersen i BarnsBeste, nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende.

De to har fått med seg flere sentrale aktører innen pårørendearbeidet her i landet. Det har blitt en bred og sammensatt gruppe som etter sommerferien vil samle seg for å finne den kommunen som først kan smykke seg med tittelen «Årets pårørendekommune». Tanken er at dette skal bli en årlig begivenhet.

– Vi vet at det skjer mye spennende på dette feltet. Så håper vi at denne kåringen vil være med på å gjøre pårørendearbeidet i kommunene enda bedre, sier Kleppe og Christophersen.

Kåringen vil skje på Pårørendekonferansen på Gardermoen 13.-14. november. Se program og påmeldingsinformasjon her.

Frem til 1. oktober vil det være mulig å lansere kandidater via dette skjemaet her.

Hvem som helst kan lansere kommunenavn og komme med en begrunnelse.

Vinnerkommunen får 10.000 kroner til arrangement som ytterligere kan øke pårørendekompetansen i kommunen, et kunstverk samt dekket konferanseavgift for inntil tre personer på Pårørendekonferansen i november.

Nominer den kommunen du mener har utmerket seg i sin innsats for pårørende her.

Følgende institusjoner/organisasjoner er representert i den gruppa som står bak kåringen:
  • Napha (Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid)
  • PIO - Pårørendesenteret i Oslo
  • NK LMH (Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse)
  • NKS Veiledningssenteret for pårørende i Nord-Norge
  • Pårørendealliansen
  • BarnsBeste – nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende
  • Pårørendesenteret i Stavanger

Marianne Nilsen frå Karmøy vaks opp med ei mor som ofte var sjuk og som sleit med store smerter. Men den vesle jenta ante ikkje kva som låg bak. Tidleg byrja ho å tykkja synd i mora, og ho kvidde seg for å gå ut or huset og la henne vere åleine.

FILMARKIVET

Her finner du korte undervisningsfilmer laget av praktikere, pårørende og forskere. De fleste filmene avslutter med drøftingsoppgaver.

HJELP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.
Vipps: 523 001
Ris eller ros?