a%cc%8arets pa%cc%8ar%c3%b8rendekommune 2018

Hvem blir Årets Pårørendekommune 2018?

Godt samarbeid mellom pårørendeorganisasjoner og det offentlige helsevesenet, involvering av pårørende og tydelige planer for arbeidet er kriterier som kan gi en kommune tittelen «Årets pårørendekommune 2018».
8e965a 969b2d043e8e4e75ace590f8c3986e51 mv2 d 1296 1298 s 2
Kristin Lyse
Webmaster
Den 18. oktober vil helseminister Bent Høie (H) overrekke prisen til den kommunen som blir utpekt til «Årets pårørendekommune 2018». Utdelingen skjer i Sandnes i Høies hjemtrakter under jubileumskonferansen til Pårørendesenteret.

Kriteriene

Kommunene som nomineres i konkurransen må vise til solide planer for pårørendesamarbeid, prosedyrer og retningslinjer for arbeidet, samarbeid mellom kommunen og pårørendeorganisasjoner, gjerne dedikerte stillinger for dette arbeidet med mer.

«Vi tenker på pårørendesamarbeid uavhengig av diagnose og alder. Komiteen håper å se det samme engasjementet i år som i fjor. Da fikk vi opp mot 100 nominasjoner, og vi satser på å toppe dette,» sier Unn Birkeland, daglig leder av Pårørendesenteret og leder av nominasjonskomiteen.

Komiteen

Pårørendesenteret er i komiteen sammen med BarnsBeste, nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende, NK LMH (Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse), Pårørendealliansen, PIO (Pårørendesenteret i Oslo), NKS Veiledningssenteret for pårørende i Nord-Norge og Napha (Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid i kommunen).

Prisen består av et kunstverk gitt av Bjørg Thorhallsdottir og 10.000 kroner kommunen kan bruke på kompetansehevende tiltak.

Ålesund fikk en skikkelig boost

Ålesund ble i fjor den første kommunen som fikk prisen. Her forteller rådmann Liv Stette om hva det har betydd for dem:

«Det å være den første kommunen som fikk tildelt prisen som «Årets pårørendekommune» har vært en skikkelig boost. Vi opplever at prisen ga oss selvtillit i arbeidet med å samhandle med pårørende, både i direkte kontakt og gjennom pårørendes interesseorganisasjoner.»

Ønsker du å nominere en kommune til Årets Pårørendekommune?

Gå inn på nomineringsskjema her.

Nominasjonsrunden avsluttes 20. september.

For to år sidan hadde Jonatan på atten nyleg flytta ut frå heimen til foreldra på Fister. Ungguten skulle bli bilmekanikar og gjekk i lære. Så fekk han kyssesjuka.

FILMARKIVET

Her finner du korte undervisningsfilmer laget av praktikere, pårørende og forskere. De fleste filmene avslutter med drøftingsoppgaver.

HJELP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.
Vipps: 523 001
Ris eller ros?