screen shot 2017-01-23 at 09 03 13

Kongens Fortjenestemedalje til pårørendepionér

Marit Hølland Paulsen var pioneren som bygget opp tilbudet ved Pårørendesenteret i Stavanger for 16 år siden, og hun var daglig leder de første årene. For sin innsats for pårørende fikk hun i vår Kongens fortjenestemedalje.
liv
Liv N. Kleppe

Nå i høst ble de som hadde fått prisen, invitert til Slottet for å treffe kongen, dronningen og de andre prisvinnerne. Ektefelle eller ledsager var også invitert. Her er det Marit som hilser på kongen og dronningen, mens ektefelle Leif Jon Paulsen venter på sin tur.

Vi ved Pårørendesenteret er stolte over at Marit fikk fortjenestemedaljen og ser den som et klart tegn på at kongen er opptatt av pårørendes situasjon og deres rolle i helse- og omsorgstjenesten.

Hjelp der du bor

Et landsdekkende kart med ressurser for pårørende.
Vi har laget en karttjeneste hvor du kan søke opp din kommune og finne linker til hjelpetiltak for pårørende i ditt nærområde, samt regionale og nasjonale støttetiltak.

Ny fagbok om pårørende
Pårørende til pasienter og brukere som mottar kommunale helse- og omsorgstjenester, yter daglig en betydelig innsats overfor sine nærmeste. Det er imidlertid uklart hvilke rettigheter og plikter som er tillagt pårørenderollen, sier Siri Tønnesen og Bente Lilljan Lind Kassah, begge forskere innen helsefag.

Barn & unge

Barn som nærmeste pårørende
Alvorlig sykdom i familien påvirker alltid barn og unge, enten det er foreldre, søsken eller andre nære som er blitt syk. Barn og unge må inkluderes tidlig når en de står nær blir alvorlig syk. Barn skånes ikke ved å bli holdt utenfor.

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!