paror kristiansand

Kristiansand: Vil gjøre det lettere for pårørende å finne fram

«Jeg gir honnør til frivillige organisasjoner som ønsker å sette eget arbeid i system i forhold til pårørende», sier Øystein Endresen.
marie
Marie Rein Bore
Han er rådgiver i Kristiansand kommune og har arbeidet med å etablere et pårørendenettverk. Dette arbeidet har fått statlig støtte.

«Initiativet kom fra organisasjoner her i byen som jobber med pårørende til personer som har psykiske plager og strever med rus. Problemet var at disse tjenestene var ukoordinert, både seg imellom og i forhold til det kommunale helsearbeidet.

De ønsket å gjøre det lettere for pårørende som trengte hjelp, ønsket også å gjøre det lettere for pårørende å finne fram i det kommunale systemet», forteller Endresen.

Målet er at pårørende skal oppleve å møte et koordinert pårørendearbeid. En prosjektmearbeider er nå tilsatt  i deltidsstilling for å strukturere: Hvem er målgrupper, hvem gjør hva?

Målet er at pårørende skal oppleve å møte et koordinert pårørendearbeid.

Det skal lages informasjonsmateriell til pårørende, og knyttes kontakter inn til kommunens helsearbeid.

«Min kongstanke er at vi må prøve å få støtte til å etablere en pårørendekoordinator, slik for eksempel Stavanger kommune har gjort», sier rådgiver Øystein Endresen.

Hjelp der du bor

Et landsdekkende kart med ressurser for pårørende.
Vi har laget en karttjeneste hvor du kan søke opp din kommune og finne linker til hjelpetiltak for pårørende i ditt nærområde, samt regionale og nasjonale støttetiltak.

Ny fagbok om pårørende
Pårørende til pasienter og brukere som mottar kommunale helse- og omsorgstjenester, yter daglig en betydelig innsats overfor sine nærmeste. Det er imidlertid uklart hvilke rettigheter og plikter som er tillagt pårørenderollen, sier Siri Tønnesen og Bente Lilljan Lind Kassah, begge forskere innen helsefag.

Barn & unge

Barn som nærmeste pårørende
Alvorlig sykdom i familien påvirker alltid barn og unge, enten det er foreldre, søsken eller andre nære som er blitt syk. Barn og unge må inkluderes tidlig når en de står nær blir alvorlig syk. Barn skånes ikke ved å bli holdt utenfor.

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!