helsehuset

PårørendeSenteret samarbeider med Helsehuset Stavanger

Helsehuset har et samtaletilbud til den som er bekymret enten for eget eller pårørendes alkoholbruk.
marie
Marie Rein Bore
«Litt for mye, litt for ofte», heter lavterskeltilbudet dit folk kan komme uten henvisning hvis de ønsker veiledning i forhold til alkoholvaner.

«Vi vil prøve å nå ut til folk som tidligere ikke har vært i kontakt med helsevesenet om sin alkoholbruk. Hensikten er å jobbe med bevisstgjøring i forhold til alkoholvaner. Mange mennesker sliter med forholdet til alkohol. Det kan være en terskel å søke hjelp, og det er viktig at vi møter den enkelte med respekt, og ikke er moraliserende», sier alkoholveileder Marit Lohne ved Helsehuset.

Alkohol kan også være en utfordring for pårørende. Pårørende kan ta kontakt med Helsehuset for å snakke om eget alkoholforbruk eller andre de er bekymret for.

­Vi ønsker å nå flere, og derfor prøver vi å gjøre tilbudet mer kjent. Vi har rusvakttelefon, og vi kan tilby veiledningssamtale svært raskt. Og for å nå ut med dette til flere pårørende, er vi glad for muligheten til samarbeid med PårørendeSenteret, sier Marit Lohne.

«Ofte er det pårørende; samlivspartner, barn, foreldre som først opplever at det blir brukt alkohol litt for ofte og litt for mye. Da er det veldig fint at pårørende har fått en tydelig invitasjon at de kan komme til Helsehuset for en samtale om hva som kan gjøres», sier Liv Nordbø Kleppe, daglig leder av PårørendeSenteret.

«Ja, vi ønsker også å nå ut til pårørende slik at de kan benytte seg av samtaletilbudet ved Helsehuset. Når pårørende tar dirkete kontakt med oss er det godt å vite at PårørendeSenteret finnes. Vi er takknemlige for samarbeidet, og tenker at vi utfyller hverandre på en god måte», sier Marit Lohne.

Mange pårørende tar kontakt med oss fordi de har rusproblemer i familien.

«Mange pårørende tar kontakt med oss fordi de har rusproblemer i familien. Ofte er pårørende skuffet når den som ruser seg, ikke viser en vilje og innsats for å få til en endring», forteller Liv Nordbø Kleppe.

«Erfaringen er at relasjoner ryker før leveren ryker. Det kan bli samlivsvansker, skilsmisse, barn holder seg borte, venner kan forsvinne. Det er trist når relasjoner ryker før den som har alkoholproblemet tar imot hjelp til å få til en nødvendig forandring», sier Liv Nordbø Kleppe.

Men hva med de som kommer for å søke veiledning for å endre alkoholvaner; er de innstilt på å få til en endring?

«Mange trenger tid før de søker hjelp. Å fortelle at man drikker for mye kan være vanskelig. Å fortelle at man har utfordringer i forhold til alkohol kan ofte være tabubelagt. Men når de først kommer, er de ofte i gang med en prosess i forhold til sine alkoholvaner. De fleste samtaler ender med at folk legger planer for hvordan de kan justere alkoholbruk, og legger planer for nye måter å håndtere vanskelige situasjoner. Vi tilbyr tre samtaler, men det er også mulig å få noen oppfølgingssamtaler. Erfaringen fra oppfølgingssamtaler er at mange får til mye», sier Marit Lohne.

Tlf til «Litt for mye-litt for ofte»: Helsehuset Stavanger: 975 43 226.

Hjelp der du bor

Et landsdekkende kart med ressurser for pårørende.
Vi har laget en karttjeneste hvor du kan søke opp din kommune og finne linker til hjelpetiltak for pårørende i ditt nærområde, samt regionale og nasjonale støttetiltak.

Ny fagbok om pårørende
Pårørende til pasienter og brukere som mottar kommunale helse- og omsorgstjenester, yter daglig en betydelig innsats overfor sine nærmeste. Det er imidlertid uklart hvilke rettigheter og plikter som er tillagt pårørenderollen, sier Siri Tønnesen og Bente Lilljan Lind Kassah, begge forskere innen helsefag.

Barn & unge

Barn som nærmeste pårørende
Alvorlig sykdom i familien påvirker alltid barn og unge, enten det er foreldre, søsken eller andre nære som er blitt syk. Barn og unge må inkluderes tidlig når en de står nær blir alvorlig syk. Barn skånes ikke ved å bli holdt utenfor.

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!