unn til kronikk

Veldig glad for seks millioner

–At Stortinget ga oss en million til i budsjettforhandlingene, betyr at vi kan fortsette å bistå kommuner, sykehus, andre helsetiltak og organisasjoner med å lage en pårørendestrategi, sier daglig leder Unn Birkeland i Pårørendesenteret i Stavanger.
marie kopi
Marie Rein Bore
Sent tirsdag kveld ble budsjettforhandlingene avsluttet. Der ble det plusset på en million kroner ekstra til Pårørendesenteret i forhold til regjeringens budsjettforslag. Pårørendesenteret hadde søkt om seks millioner, regjeringen foreslo fem, men Stortinget økte til seks.

– Jeg er veldig glad, sier daglig leder, og forteller at oppskrift på å lage strategiplan for kommunalt pårørendearbeid allerede ligger klar på nettet.

Det er en oppskrift med tre alternativer:
  • Kommunen lager selv en strategiplan ut fra oppskriften.
  • En plan kan lages trinnvis, med bistand fra Pårørendesenteret via Skype.
  • Fagdag med bistand fra Pårørendesenteret for å lage en strategiplan for kommunalt pårørendearbeid.

– Med det budsjettet vi nå har, kan vi fortsette arbeidet med å utvikle et strategiopplegg for pårørendearbeid både for sykehus, andre typer helsetiltak og organisasjoner. Vi har allerede fått forespørsler om å bistå med slike strategiopplegg, sier Unn Birkeland og forteller at hun før jul skal i møte med representanter for Helsedirektoratets ledelse for å fortelle om det arbeidet Pårørendesenteret driver når det gjelder pårørendestrategi.

Stor satsning på unge pårørende

Med seks millioner er det også penger til å begynne utviklingen av et nytt prosjekt, nemlig en nettside spesielt beregnet for barn og unge som er pårørende.

– Vi håper å få den på plass i løpet av 2019. Vi har allerede et forprosjekt, der en klasse på medielinjen på Bergeland videregående skole i Stavanger har laget fem ulike utkast til nettsider for barn og for unge. Det har vært kjekt å se hvordan de har arbeidet med dette. I tillegg har vi kontakt med barnepsykiater Anne Kristine Bergem, som har skrevet boka Når barn blir pårørende. Det er viktig at en nettside rettet mot barn og unge får et godt og variert faglig innhold.  For å fullføre arbeidet med en slik nettside, kreves enda mer penger, men vi har nok til å starte opp, sier Birkeland.

Stor pågang

Ved siden av disse nettprosjektene, som betyr at Senteret kan yte nettbasert hjelp til pårørendearbeid over hele landet, går det daglige arbeidet sin gang.

– Henvendelser fra pårørende både lokalt og nasjonalt øker, og det er viktig å bruke tid og ressurser på å gi faglig hjelp. Senteret får dessuten mange forespørsler om å holde kurs og foredrag om pårørendearbeid. Vi opplever at Pårørendesenteret har fått en mer befestet posisjon, vi har blitt en partner som folk henvender seg til i det nasjonale pårørendearbeidet, sier Unn Birkeland.

Åtte år gamal fekk Karoline konstatert diabetes type 1. Mora Olaug Furnes som er vernepleiar visste godt kva sjukdommen kunne føra med seg, og blei av den grunn ekstra uroleg.

FILMARKIVET

Her finner du korte undervisningsfilmer laget av praktikere, pårørende og forskere. De fleste filmene avslutter med drøftingsoppgaver.

HJELP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.
Vipps: 523 001
Ris eller ros?