06. april 2020

Pårørendesenteret utvider Pårørendelinjen

Takket være straksmidler fra Gjensidigestiftelsen kan nå Pårørendesenteret utvide åpningstiden på Pårørendelinjen.
AKTUELT%20Unn
– Dette er bare helt fantastisk! Både at vi får tilskudd til et så aktuelt tiltak, og at behandlingen gikk så rekordfort! Vi søkte i forrige uke, og fikk svar i dag.

Pårørendelinjen ekstra viktig nå

Daglig leder i Pårørendesenteret, Unn Birkeland, er både takknemlig og imponert. Søknaden til Gjensidigestiftelsen sendte de 26. mars. Én uke etter kom svaret.

– Vi har fått innvilget hele søknaden og mottar 320.000 kroner til utvidelse av hjepletelefon-tilbudet vårt, oppgir hun.

Med disse midlene kan vi operere
med nye åpningstider helt til over
sommeren. Dersom behovet
fortsetter, må vi bare håpe at det
finnes andre løsninger som gir oss
muligheten til å støtte opp om både
pårørende og fagpersoners behov.

Birkeland har allerede omdisponert personell fra ordinær drift til å betjene Pårørendelinjen alle hverdager fra 0900 til 1500. Over påske utvides åpningstiden.

Til pårørende og fagpersonell

– Med disse midlene kan vi operere med nye åpningstider helt til over sommeren. Dersom behovet fortsetter, må vi bare håpe at det finnes andre løsninger som gir oss muligheten til å støtte opp om både pårørende og fagpersoners behov. Man skulle gjerne ikke tro det, men selv i disse koronatider, er pågangen fra helsepersonell som trenger råd og veiledning i møte med pårørende, minst like stor som tidligere, påpeker Birkeland.

Mange pårørende befinner seg i en presset situasjon når psykisk syke og personer under kriminal- og rusomsorgen sendes hjem fra tiltak grunnet koronaepidemien.

Bidrar til å redusere fare for vold

– Familiene er ofte presset fra før, med langvarig slitasje og gjerne også en utsatt økonomisk situasjon. Dette er kjente faktorer som kan utløse utrygghet, aggresjon og/eller vold mellom familiemedlemmer. Vi opplever at vi med Pårørendelinjen kan medvirke til å redusere faren for vold i nære relasjoner, fortsetter Birkeland og understreker at det er viktig for dem å opprettholde kravet om kompetanse i tjenesten.

– Vi har tilgang på personell med kvalifisert bakgrunn som ikke kan jobbe i det ordinære helse- og sosialapparatet, forklarer hun.

Hensiktsmessige mestringsstrategier

Den daglige lederen av Pårørendesenteret er overbevist om at de kan bidra i en tid der det ordinære helse- og sosialapparatet er sterkt presset og ute av ordinær drift på ubestemt tid.

– Vi opplever at vi med Pårørendelinjen, chat eller mailkontakt kan hjelpe pårørende i å finne hensiktsmessige mestringsstrategier og på den måten redusere faren for press og konflikter, som igjen kan lede til belastninger i nære relasjoner, mellom venner eller andre grupper, oppsummerer Birkeland.
Bethi

​Bethi Dirdal Jåtun