05. juli 2020

Se meg-stasjonen reddet

I april var det uvisst om Se Meg-stasjonen på Jæren kunne videreføre arbeidet sitt for barn og unge pårørende. Nå er økonomien sikret i alle fall to år fram i tid. Gründer Oddbjørg Vigrestad Mellemstrand er hoppende glad.
Se%20meg
Det var i 2016 at Oddbjørg Vigrestad Mellemstrand sammen med nå avdøde Venke Kjetilstad Muff grunnla Se Meg-tilbudet med utspring på Vigrestad på Jæren. Fram til nå har rundt 400 familier fått hjelp gjennom tilbudet til barn og unge pårørende.

Lokal mobilisering

Tidligere i år slo Vigrestad Mellemstrand alarm på grunn av de økonomiske forholdene ved driften. Manglende inntekter gjorde at Se meg-tilbudet stod i fare for å måtte avvikles rundt årsskiftet. (Mer om dette kan du lese her.)

Nå vet vi at vi står økonomisk rustet til å klare minst to års videre drift.

Nå er økonomien sikret for de neste to årene. Det har private innsamlingsaksjoner, enkeltstående givere, bedriftssponsorer og et tilskudd fra Rogaland Fylkeskommune sørget for.

Ting snur fort

– Vi er bare så utrolig letta og glade. Det er rart hvordan ting snur så fort, sier Vigrestad Mellomstrand til avisen Jærbladet.

En enorm støtte ikke minst fra privatpersoner og bedrifter i lokalmiljøet og et tilskudd fra Rogaland Fylkeskommune gjør sitt til at Oddbjørg og hennes to kolleger, Hege Tengs og Anne Birgitte Skårland, kan puste lettet ut.

Mye kan skje

– Nå vet vi at vi står økonomisk rustet til å klare minst to års videre drift. Da vet vi også at det er mye som kan skje også etter den tid. At vi nå har trygghet framover, gjør at vi kan konsentrere oss fullt og helt om arbeidet vi virkelig brenner for, nemlig å hjelpe barn og ungdom som står i vanskelige situasjoner, sier Mellemstrand.

Ellipse%2035
Bethi