Hva trenger du
informasjon om?

TIL DEG SOM ER NY HER

Denne siden er for deg som er pårørende. Her finner du kunnskap, tips og råd. Du kan også lese om pårørendes rettigheter og andre pårørendes erfaringer. Nettstedet er innholdsrikt og omfatter både artikler, kunnskapsfilmer, mestringsfilmer og lydfiler.

Hva kan vi hjelpe deg med?

rettigheter
Hva er mine rettigheter som pårørende?
der-jeg-bor
Jeg trenger hjelp der jeg bor
kontaktet
Jeg vil bli kontaktet
barna
Hvordan tar jeg vare på barna?
mestring
Jeg ønsker hjelp til mestring som pårørende
fagfolk
Jeg trenger informasjon for fagfolk

Å være pårørende er ikke en sykdom

Det å være pårørende er ikke er en sykdom, men en situasjon de fleste av oss er i over lengre og kortere perioder i livet, enten vi er foreldre, barn, søsken, besteforelder, venn, kollega eller nabo til noen som er syke.
far-barn shutterstock 421145899 web

Tips til bruk av siden

- Finn det du trenger

Ett problem kan ha mange løsninger og du har svaret på hva som er rett for deg. Hva trenger du informasjon om? Hva har du lyst til å lese om akkurat nå?

Du kan gjøre et utvalg ved å:
Søke i søkefeltet som alltid er tilgjengelig øverst til høyre på alle sider.
Ta kontakt på chat så hjelper vi deg å finne informasjonen du ønsker.

- Navigering

Når du klikker på en hovedoverskrift, kommer du til en ny side som ofte har flere underartikler. Underartikler finner du i menyen til venstre. Noen underartikler har flere utdypende artikler, for eksempel et bibliotek av ulike mestringsmetoder samt kunnskapsark med informasjon om hvordan du kan snakke med barn i ulike aldre om sykdom, eller lignende.

- Se på nettsiden sammen

Sitt gjerne sammen med noen andre når du leser om tips og råd. Hvilke tips og råd kan være nyttige og hvilke tips og råd er ikke aktuelle for deg og din familie?

- Ta utskrift

Noen syns det er vanskelig å få med seg innholdet i tekst de leser på nett. Ta gjerne utskrift av sider du ønsker å lese flere ganger. Noen sider egner seg godt til å ta med seg som huskelapp, for eksempel aktuelle spørsmål du kan stille i møte med helsetjenesten.

- Ta kontakt på chat

Lurer du på noe? Ta kontakt med oss på pårørendelinjen via Chat dersom du har spørsmål. Hva som hjelper akkurat deg er det du som vet, men vi kan bistå med erfaring fra pårørende i lignende situasjoner, og hva som hjalp dem.

Margaret og Håkon Helgøy frå Hjelmeland hadde 13 funksjonsfriske barnebarn då Synne blei fødd for fem år sidan.

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!
norgeskart web

FINN HJELP OG FELLESSKAP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du
gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.