Oppmerksomt nærvær

Å øve jevnlig på å rette oppmerksomheten til det som skjer i øyeblikket, her og nå, kan føre til at du får nødvendige pauser og etter hvert mer ro. Bruk lydfilene under til å øve deg:
Øvelse i fysisk oppmerksomhet
Oppmerksomhetsøvelse med fokus på pust
Instruksjon: Finn en plass der du kan være uforstyrret. Du kan ligge eller sitte. Kjenn at du er i kontakt med underlaget og at kroppen er i balanse. Lukk gjerne øynene, hvis det er ok for deg, og lytt.

Sett av 5-10 minutter hver dag i en måned. Når måneden er over, så spør deg selv: Har jeg hatt noe nytte av dette? Kroppen din og sinnet ditt vil gi deg svaret. Lykke til!

I filmen under forteller Michael de Vibe om oppmerksomt nærvær:

Film: Michael de Vibe, 2017
Oppsummering av innholdet i filmen:

Oppmerksomt nærvær (også kalt mindfullness) handler om å være tilstede i øyeblikket, her og nå. Å være oppmerksomt nærværende, innebærer å rette oppmerksomheten mot det vi står i akkurat nå og bort fra tanker og bekymringer om fortid og framtid. Det er krevende - spesielt hvis man har store livsutfordringer.

Det å være oppmerksomt nærværende er en evne vi alle har, og det er en evne vi kan øve oss på.

Helt sentralt er det å fokusere på pusten. Pusten er diamanten i nærværsøvelser, fordi pusten alltid er «her og nå»

Evnen til å være oppmerksomt nærværende kan utvikles gjennom øvelser. Vi kan trene på å være tilstede i kroppen gjennom å bevege oss langsomt i naturen, gjøre oppmerksomhetsøvelser, yoga eller andre øvelser. Vi kan også øve vår oppmerksomhet gjennom kreativitet og ved å bli mer bevisste på våre følelser.

Å øve opp vår oppmerksomhet er enkelt, men ikke lettvint. Det er som å trene en muskel vi alle har. Når vi ikke har brukt den på en stund, så blir den slapp. Når vi trener den, styrkes den.

Redusere stress

Dersom en opplever høyt mentalt stress kan det hjelpe å øve seg på oppmerksomt nærvær. Ved å bringe oppmerksomheten til øyeblikket, kan stresset reduseres og det blir lettere å finne ro og sortere tanker og følelser.

Sett av 5-10 minutter hver dag i en måned og tenk over om du har hatt noe nytte av dette. Kroppen din og sinnet ditt vil gi deg svaret.

Lykke til!

Utsegna kjem frå Håvard Aagesen (50), tidlegare kreftpasient. For åtte år sidan gjekk han ut frå Radiumhospitalet ferdigbehandla for kreft. Både han og dei pårørande gledde seg til at livet skulle venda tilbake til det dei kjende frå før. Det gjorde det ikkje. Så langt derifrå.

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!
norgeskart web

FINN HJELP OG FELLESSKAP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du
gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.