I vanskelige livssituasjoner er det ingen som er viktigere for oss enn våre nærmeste. Familien står i en særstilling som støttepersoner når alvorlig sykdom rammer. Det er også familien, sammen med den som er blitt syk, som rammes hardest.
Småbarnsfamilie med kvalitetstid

Kreft involverer hele familien, og siden pasienten ofte blir engstelig og deprimert, smitter det over på de andre som står nær.
                                                                                                                            Kong Harald, 2008

De fleste av oss er del av små og store familier. Familien representerer for mange en trygg base, tilhørighet, fellesskap, identitet og kjærlighet. Du har noen som trenger deg, og som du trenger. Når sykdom rammer, finner mennesker ofte styrke, støtte og håp hos dem som står aller nærmest. Familier vil hverandre som regel det aller, aller beste.

Alvorlig sykdom eller funskjonsnedsettelse fører til forandringer. Hverdagslivet endrer seg. Dagene kan være fylt opp av usikkerhet og sterke følelser. Noen ganger forandrer også samspillet i familien seg. Situasjonen krever at familiemedlemmer endrer gjøremål, væremåte og roller. Det er ikke lenger far som leverer i barnehagen. Mor er på sykehuset og besteforeldre kommer innom for å lage middag tre ganger i uken. Søster går ikke på skolen lenger, og hun er sint hele tiden. Fredagskvelder med fellesskap og kos er det ikke lenger mulig å gjennomføre. Mor gråter mye og far er blitt så stille. Endringer i samspill og hverdagsliv kan skje raskt eller langsomt. Noen ganger skjer det uten at man merker det.

Noen ganger kan man oppleve at sykdom, behandling, bekymringstanker og vanskelige følelser får alt fokus i familien. Hele atmosfæren i hjemmet påvirkes. Når den som er syk har en god periode, har alle i familien en god periode. Når en i familien blir redd, så kan resten av familien preges av den samme følelsen. Kanskje går oppmerksomheten til den som er syk på bekostning av andre familiemedlemmer? Ulike lojalitetskonflikter kan også oppstå.

Har et familiemedlem store smerter, har hele familien store smerter.

Gøril Liljedal, 2007

Ved å være bevisste på hvordan familien deres som helhet preges ved sykdom, kan dere forebygge splittelse og vonde følelser i en situasjon der behovet for samhold er stort.

Når en person blir syk eller skadet, rammes hele familien. Slik er det bare. Det er det som er å være en familie. Å være pårørende handler om belastninger, bekymringer, avmakt og skyldfølelse, men mest om kjærlighet, utholdenhet og håp. Det er smertefullt å stå nær, men kan samtidig være dypt meningsfullt.

Du levde. Og vi levde sammen med deg. I kjærlighet og sorg, i smertefulle og gode dager, i latter og gråt.

Gunnhild Corwin, 2011

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!