14. desember 2023

Hvordan kan vi snakke med barna om at julen blir annerledes?

Mange foreldre kjenner på dårlig samvittighet og usikkerhet når sykdom eller dårlig økonomi kommer til å prege julen. Det å tørre å snakke med barna om det er viktig.
shutterstock_2394637175%20copy
Desember er for mange en tid preget av forventninger, hyggelige stunder, tente lys og kakebaking. Det er barn som gleder seg til gaver under treet og det er voksne som gleder seg til tid sammen med nære og kjære. Alle medier og resten av omgivelsene vi har rundt oss, viser oss bilder av den perfekte julen.

For andre er det og en tid for savn, sorg, sykdom, avhengighet eller dårlig økonomi. Det å ha en annerledes jul, samtidig med de forventningene som hører julen til, kan være krevende. Å måtte gjøre om på tradisjoner, fordi noen i familien sliter, kan føre til dårlig samvittighet for ikke å strekke til.

Å ha et annerledes familieliv kan man lære seg å leve med i hverdagens rutiner, selv om det er krevende. På Pårørendesenteret erfarer vi at julen i mange tilfeller forsterker følelsene våre på godt og vondt. Glede, tap og sorg kan få nye og sterkere nyanser. Julehøytiden kan derfor oppleves som spesielt vanskelig for de som av ulike grunner står i en krevende familiesituasjon.

Gledene blir gjerne av en annen karakter, men de kan fremdeles deles. Det er uansett ofte de små tingene barna husker og gleder seg over.

Barna blir også påvirket av at jula ikke kan feires som vi pleier. Det er ofte tradisjonene våre som skaper julestemning. Å ha en annerledes jul kan også skape vanskelige følelser hos barna, som de trenger at vi voksne ser og forstår. At vi tar barnas følelser og reaksjoner på alvor, kan gjøre det lettere for dem å sette ord på og håndtere det som skjer. Dette trenger barna hjelp til.

Om vi voksne ser reaksjoner hos barna, som tårer, varhet, forvirring eller sinne, kan vi si hva vi ser og være undrende til hva det kan handle om. Her kan du også være åpen på hva du selv synes om det å ha en annerledes jul og ikke bare peke på det som er bra, men også det som er dumt og hva du savner. Det viktigste er at du som voksen viser at du tørr å snakke om det som skjer sammen med barna.

«Et godt utgangspunkt er å snakke med barna om følelser generelt. At det finnes ulike følelse og at følelser ikke er farlig. På den måten vil alle typer følelser «normaliseres» og barn blir vant til at følelser kommer og går.» (Oudmayer, VG, 28.11.23). Barna trenger å få vite at det er helt vanlig å bli lei seg, sint eller redd når vi ikke kan gjøre det vi pleier.

Noen tips til gode stunder:

I perioder preget av sykdom eller dårlig økonomi er det likevel muligheter til å skape gode opplevelser sammen. Et enkelt spørsmål som «Hva trenger du for å komme i julestemning?» kan være en fin plass for den voksne å starte en slik samtale med barnet.

Vi kan dessverre ikke bake alle julekakene, men du kan få velge en sort.

Vi greier dessverre ikke å pynte like mye som tidligere, men hvilken pynt er viktig for at du skal kjenne at nå er det jul?

Å sitte sammen i sofaen og dele en julefilm er jo noe som kanskje den som er syk kan orke å delta på?

Julemusikk på radioen og en kopp kakao rundt kjøkkenbordet, kan være godt.

Det kan være et alternativ å be om hjelp. Finnes det noen i ditt nettverk som du kan be om hjelp fra?

Ellipse%2035
Marianne