Oppmerksomt nærvær

Å øve jevnlig på å rette oppmerksomheten til det som skjer i øyeblikket, her og nå, kan føre til at du får nødvendige pauser og etter hvert mer ro. Bruk lydfilene under til å øve deg.
shutterstock_1180581862
Øvelse i fysisk oppmerksomhet

Oppmerksomhetsøvelse med fokus på pust
Instruksjon: Finn en plass der du kan være uforstyrret. Du kan ligge eller sitte. Kjenn at du er i kontakt med underlaget og at kroppen er i balanse. Lukk gjerne øynene, hvis det er ok for deg, og lytt.

Oppmerksomt nærvær (også kalt mindfullness) handler om å være til stede i øyeblikket, her og nå. Å være oppmerksomt nærværende, innebærer å rette oppmerksomheten mot det vi står i akkurat nå og bort fra tanker og bekymringer om fortid og framtid. Det er krevende – spesielt hvis man har store livsutfordringer. Det å være oppmerksomt nærværende er en evne vi alle har, og det er en evne vi kan øve oss på.

Helt sentralt er det å fokusere på pusten, fordi pusten alltid er «her og nå».

Michael de Vibe

Evnen til å være oppmerksomt nærværende kan utvikles gjennom øvelser. Vi kan trene på å være tilstede i kroppen gjennom å bevege oss langsomt i naturen, gjøre oppmerksomhetsøvelser, yoga eller andre øvelser. Vi kan også øve vår oppmerksomhet gjennom kreativitet og ved å bli mer bevisste på våre følelser.

Å øve opp vår oppmerksomhet er enkelt, men ikke lettvint. Det er som å trene opp en muskel vi alle har.

Dersom en opplever høyt mentalt stress kan det hjelpe å øve seg på oppmerksomt nærvær. Ved å bringe oppmerksomheten til øyeblikket, kan stresset reduseres og det blir lettere å finne ro og sortere tanker og følelser.

Sett av 5–10 minutter hver dag i en måned og tenk over om du har hatt noe nytte av dette.

Opprinnelig publisert: 1. februar 2017
Sist oppdatert: 31. august 2022