26. august 2020

Årets Pårørendekonferanse: Kjente navn og enklere tilgang

Bent Høie, Kari Dyregrov, Espen Rostrup Nakstad og Ingvard Wilhelmsen er blant foredragsholderne som gir sine perspektiver og innfallsvinkler til pårørenderollen under årets digitale Pårørendekonferanse 23. september.
Fellesbilde%20med%20konferanselogo
Konferansen var i utgangspunktet en to dagers konferanse. I år blir konferansen digital grunnet koronasituasjonen, noe som gjør at enda flere fagfolk og pårørende over hele landet får muligheten til å delta.

Kompakt og innholdsrik

– Vi gleder oss til en kompakt og innholdsrik konferanse der de påmeldte i tillegg til direktesendingen også kan logge seg på og se ulike sekvenser eller hele konferansen på nytt igjen fram til og med 27. september, understreker Unn Birkeland, daglig leder i Pårørendesenteret som sammen med Nettverk for pårørendeforskning, UiS, VID vitenskapelige høyskole, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon og Sanden Media står bak konferansen.

Birkeland skal også lede live-sendingene sammen med Arnt Olav Klippenberg, der det blir samtaler og innspill fra pårørende, fagfolk og forskere i studio.

– Konferansedeltakerne kan også sende inn spørsmål og kommentarer til de ulike foredragsholderne undervegs, påpeker Birkeland.

Flere innfallsvinkler

I tillegg til Dyregrov, Høie, Nakstad og Wilhelmsen presenterer Pårørendekonferansen også erfaringsformidlerne Solveig Bartun Rob og Morten Samuelsen som deler sine erfaringer fra psykisk helsevern. Far og datter, Jon Magnus og Helen Dahl, forteller sin pårørendehistorie, og forsker Fanny Alexandra Jakobsen belyser samarbeidet mellom helsepersonell og pårørende og voksne barn og foreldre med funksjonsnedsettelser.

– Konferansen blir en fin miks av foredrag, filmer og gjester i studio. Helse- og omsorgsminister Bent Høie deler også ut prisen til Årets pårørendekommune 2020, fortsetter Birkeland.

Av foredragsholderne vil Kari Dyregrov, som har et stort internasjonalt navn innen forskning på traumatisk død, ha fokus på etterlatte og hjelpeapparatet. Assisterende helsedirektør Espen R. Nakstad tar for seg pårørendesituasjonen med korona som bakteppe, og «hypokonderlegen» Ingvard Wilhelmsen kommer i sitt foredrag inn på hvor viktig det er at den pårørende ikke glemmer seg selv.

Bli med!

– Vi gleder oss veldig til å prøve ut det digitale formatet med de nye mulighetene det gir oss, sier Birkeland som understreker at det ikke er ubegrenset med plasser selv om konferansen kjøres digitalt. Hun oppfordrer derfor alle interesserte til å melde seg på snarest. Prisen er 200 kroner for pårørende og studenter og 800 kroner for fagfolk.

Program finner du her.
Påmelding er her.