18. februar 2022

Bokomtale: Vi er ikke alene

I «Vi er ikke alene» har Ørjasæter valgt ut litterære fortellinger om å ha et barn som ikke er som andre. Hun skriver om myter og eventyr som sprenger grenser, og setter lupen på språket som har blitt benyttet gjennom tidene for å forklare, beskrive, eller til og med ta avstand fra disse annerledesbarna.
Vi%20er%20ikke%20alene
Boken inkluderer gjenfortellinger av historiene til forfattere som Olaug Nilsen, Astrid Lindgren og Sigrid Undset. Deres vidtfavnende formidling av strevsomme liv og utenforskap, ispedd både de små gleder og uendelig kjærlighet, er innrammet av Ørjasæters kloke refleksjoner og personlige erfaringer.

Verden har gått fremover siden de store institusjonenes tid, da pasienter kunne være «glemt» av fortvilede slektninger som ikke orket mer eller ikke forstod bedre, og av samfunnet. Men like fullt, og det gjelder også i vår egen tid: Alle har sine egne liv med utviklingsmuligheter, men trenger respekt for de mennesker de er.

Medisinske fagbøker og uttrykk klarer ikke fullt ut å sette ord på hva det gjør med oss å få et barn som ikke er slik vi hadde sett for oss, som kanskje ikke kommer til å leve så lenge eller gjøre de samme tingene som andre på samme alder. Ørjasæters utforskning av språket gjør et forsøk på å tette igjen dette gapet mellom det medisinske og det menneskelige.

Når man har det vanskelig, hjelper det å lese om andre i samme situasjon, sier Ørjasæter selv.

Dette er kanskje ikke en bok for dem som står midt i krisen, men passer for dem som er på jakt etter påfyll i sitt eget refleksjonsarbeid.

Tordis Ørjasæter er tidligere litteraturkritiker og professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Hun mottok Brageprisen i 1993 for biografien «Menneskenes hjerter. Sigrid Undset - en livshistorie.»

Kristin

​Kristin Lyse