Eigersund%20%C3%85rets%20P%C3%A5r%C3%B8rendekommune

Bethi%207_1_17%20svhv
Bethi Dirdal Jåtun

Eigersund Årets Pårørendekommune

I dag, onsdag 23. september, kunne Eigersund kommune motta prisen Årets Pårørendekommune for sitt strategiske arbeid med pårørende som gruppe og ressurs. Det var helse- omsorgsminister Bent Høie som delte ut prisen.
Det er fjerde året prisen for Årets pårørendekommune deles ut under den årlige Pårørendekonferansen i Sandnes, som i år går digitalt og arrangeres i dag, 23. september. Fra Eigersund kommune tok ordfører Odd Stangeland, rådmann Gro Anita Trøan og Ingunn Helland Nilsen, senterleder for Kjerjaneset bo- og servicesenter imot prisen og fikk med seg lykkeønskninger og takk fra helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Strategisk jobbing

«Eigersund kommune er et godt eksempel på hvordan en forholdsvis liten kommune har jobbet strategisk med å forankre pårørendearbeid i ledelsen både administrativt og politisk, med stimuleringsmidler fra Helsedirektoratet. De har også fått midler fra fylkesmannen til prosjektet «Samspill med pårørende», der Frivillighetssentralen og Frisklivsentralen er viktige medspillere», het det i juryens begrunnelse.

I fjor vant Fredrikstad prisen og årene før Asker og Ålesund.

Inspirere og motivere

– Målet med prisen er å løfte fram og inspirere til godt pårørendearbeid i kommunenorge – på tvers av diagnoser og demografiske forhold, sier Unn Birkeland, leder for konferansen og daglig leder ved Pårørendesenteret i Stavanger som blant annet drifter tre nasjonale nettsteder for barn og voksne som pårørende og for fagfolk som jobber med pårørende.

I forbindelse med overrekkelsen benyttet Bent Høie anledningen til å si noen ord om regjeringens kommende Pårørendestrategi der formålet er å løfte frem pårørendes rolle og situasjon i samfunnet. Barn som pårørende er en viktig del av strategien, understreket ministeren.

Systematisk og tverrfaglig

– Kåringen av Årets Pårørendekommune handler ikke om å finne fram til den kommunen som har knekt koden for godt pårørendearbeid, men om å synliggjøre de kommunene som har valgt å jobbe systematisk og tverrfaglig for å sikre at pårørende i størst mulig grad skal få den støtten og hjelpen de trenger, påpeker Unn Birkeland.

Juryen

Årets jury har i år bestått av Nasjonalforeningen for folkehelsen, Landsforeningen for Pårørende innen Psykisk helse (LPP), Veiledningssenteret i Nord Norge, Kommunesektorens organisasjon (KS), Fredrikstad kommune, Nettverk for pårørendeforskning og Pårørendesenteret.

Bak Pårørendekonferansen 2020 står: Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), VID, Nettverk for pårørendeforskning, Sanden Media og Stiftelsen Pårørendesenteret.

← Gå tilbake

Anna kvar veke er Atle Torkelsen låst til heimen store delar av døgnet når barnet hans, som er multihandikappa, er heime frå skulen.