26. august 2022

Endring i møteledelse på Pårørendekonferansen

I år skulle Pårørendekonferansen ledes av rikspolitiker Abid Raja sammen med daglig leder på Pårørendesenteret, Unn Birkeland. Med bakgrunn i reaksjoner fra flere pårørende knyttet til Rajas uttalelser tidligere i sommer rundt legalisering av cannabis, vil det bli endringer i møteledelsen for konferansen.
Abid%20Raja
Foto: Ilja C. Hendel/Kulturdepartementet
Da teasere ble delt i sosiale medier denne uken, kom det mange reaksjoner fra pårørende. «Hvordan kan en mann som tidligere i sommer snakket varmt for legalisering av cannabis lede en konferanse for pårørende», spurte blant annet en mor til en sønn med ruslidelse. Det var også mange andre stemmer som delte sine reaksjoner.

Bakgrunnen for reaksjonene var at Raja i sommer, etter at møteledelsen ble avtalt, kom med et utspill i media om legalisering av cannabis.

Abid Raja

For arrangørene av Pårørendekonferansen er det selvsagt å lytte til stemmer fra de pårørende, sier komiteleder Unn Birkeland:
– Hvis ikke vi skal lytte til de pårørendes stemmer, hvem skal gjøre det da? Vi er glade for at pårørende viser oss tillit og deler sitt engasjement og meninger direkte med oss. Da lytter vi.

– Med Pårørendekonferansen ønsker vi å være opptatt av pårørendes situasjon, ikke ruspolitikk. Det er tydelig at mange som er i målgruppen har sterke meninger om ruspolitikk basert på egne erfaringer, og vi ønsker ikke at noen sider ved arrangementet skal trekke bort fokus fra det som er tema for årets konferanse: «Pårørende – fra ekstraoppgave til inkludert?», sier Unn Birkeland.

Abid Raja synes det er leit, men respekterer beslutningen som nå er tatt.

– Jeg hadde virkelig gledet meg til å være medprogramleder under årets pårørendekonferanse. På grunn av at jeg i sommer tok opp spørsmål knyttet til rusomsorg, avkriminalisering og legalisering, ønsker arrangørene nå å ha en annen programleder. For meg er det leit å høre at det å bidra til å reise en viktig debatt om rusomsorg og hvordan vi tar vare på utsatte grupper i samfunnet gjør det vanskelig for noen at jeg er medprogramleder. Men det vil jeg selvsagt respektere fullt ut, sier Abid Raja, og fortsetter:

– Jeg vil helhjertet ønske både arrangørene og ikke minst deltakerne masse lykke til med en viktig konferanse. Jeg er på lag med dere alle i temaet og målet for konferansen, og håper det blir et vellykket arrangement for alle involverte som både samler og skaper godt fellesskap.

Hvem som skal erstatte Raja på scenen den 21. september er foreløpig ikke klart.
– Vi har et stort nettverk med mange dyktige mennesker med engasjement for pårørende, sier Unn Birkeland, som ikke er bekymret for gjennomføringen av konferansen.
– Vi ser fram til en dag med variert og spennende program om et svært viktig tema, avslutter Birkeland.

Pårørendekonferansen arrangeres som digital konferanse 21. september. Årets tema er «Pårørende – fra ekstraoppgave til inludert?». Program og mer informasjon finnes på www.pårørendeprogrammet.no

Ellipse%2035
Vilhelm