luke-michael-275911-unsplash%20kopi

Kristin Lyse
Webredaktør

Etikkprisen 2018 gikk til Flora kommune

7. desember delte eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen og Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS, ut årets etikkpris til Flora kommune.
– Etisk refleksjon er en forutsetning for å møte brukere og pårørende på en god måte. Skal vi lykkes med å skape gode helse- og omsorgstjenester må vi se den enkeltes behov. Da er det flott at vi kan løfte frem kommuner som arbeider systematisk med etikk, uttalte eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen, ifølge regjeringen.no.

Juryens begrunner prisutdelingen blant annet med at Flora kommunes etikkarbeid er svært solid og vellykket, og at det har vært sterkt over tid. Etikkarbeidet er også «eksepsjonelt godt forankret på alle nivåer i kommunen og i hele helse- og omsorgssektoren».

Michaelsen håper at Flora kan fungere som inspirasjonskilde for andre kommuner. Hun mener at det er viktig med arbeidsplasser som legger til rette for åpenhet og etisk refleksjon.

– Det gir trygge ansatte og gode helse- og omsorgstjenester, sier hun.

Etikkprisen ble delt ut for åttende gang, av satsningen «Samarbeid om etisk kompetanseheving» som finansieres av Helse- og omsorgsdepartementet og driftes av KS. Prisen er på 100.000 kroner som skal brukes til videre utvikling av godt etikkarbeid i kommunen eller virksomheten.

← Gå tilbake

Som pårørande til ein dement, har Anne-Brit blitt spesialist på å fortelje det same på ti forskjellige måtar. Før mannen hennar fekk demens-diagnosen, blei ho ofte sint på Otto som spurte om det same om att og om att.