DSC_9034%20kopi

Bethi
Bethi Dirdal Jåtun
Publiseringsdato: 04.11.20

Fysiske møter på pause grunnet koronasituasjonen

– Som følge av stigende smittetall og faren for at vi selv kan bli satt i karantene, har vi besluttet å ikke ta inn flere pårørende til samtaler på senteret fra og med i dag, 4. november.
Det sier daglig leder ved Stiftelsen Pårørendesenteret i Stavanger, som jevnlig har pårørende inne til samtaler i tillegg til den daglige chattetjenesten og telefonsamtalene på Pårørendelinjen.

Tilbud om videosamtaler

– Det er viktig for oss å understreke at vi vil gjøre det vi kan for å kompensere for dette. De som ønsker det vil derfor få tilbud om videosamtale, fortsetter Birkeland.

Hun understreker at chattetjenesten på nett også er en mulighet alle hverdager mellom klokken 1000 og 1500, med langdag mandag og onsdag fram til klokken 1900, på samme måte som Pårørendelinjen er det.

De som jobber ved senteret oppfordres til å ha hjemmekontor, noe de fleste i større eller mindre grad også har gjort helt siden koronanedstengningen i mars.

Ta kontakt!

– De av våre ansatte som ønsker noe arbeidstid på senteret, kan fortsatt gjøre det, men det betinger to meters avstand. For oss er det viktig å gjøre det vi kan slik at ingen av oss skal risikere smitte eller karantene, sier Birkeland.

Unn Birkeland er opptatt av å beholde fellesskap og kollegial samhandling, noe som er viktig ikke minst i forhold til rådføring og støtte de ansatte imellom.

– Vi har derfor daglige morgenmøter på Teams. For oss er det svært viktig, ikke minst nå når smittetallene stiger, at vi er der for de pårørende. Derfor oppfordrer vi alle som trenger noen å snakke med om å ta kontakt med oss på Pårørendelinjen eller chattetjenesten, slik at vi kan få bistå. Disse månedene har vist oss at vi heldigvis kan hjelpe hverandre også uten at vi møtes, understreker Birkeland.

← Gå tilbake

Kona hans døde av kreft i april 2019. Ved Pårørendesenteret i Stavanger fikk Simen Holvik hjelp til å leve med sorgen.