17. mars 2022

Pårørendesenteret flytter hovedkontoret

Flyttingen skjer snaue to år etter forrige flytting. Den gang var det bort fra sentrum til et større næringsmiljø. Denne gang er det et kort-reist hopp «over gangen» internt i Innovasjonsparken.
flytting%201
– Da vi flyttet i 2019 var det et strategisk valg der vi flyttet fra Stavanger sentrum til Innovasjonsparken på Ullandhaug. Der plasserte oss midt i aksen mellom det nye sykehuset og universitetet. Dermed fikk vi en fysisk nærhet både til fagmiljøet og utdanningsmiljøet. Når det nye sykehuset står ferdig, vil det også gi en direkte nærhet til mange pårørende, sier daglig leder Unn Birkeland.

Kompetansemiljø

Innovasjonsparken, der Stiftelsen Pårørendesenteret har sitt hovedkontor, er et voksende kompetansemiljø som huser mer 1600 ansatte fordelt på over 150 ulike bedrifter. Kontorer midt i parken gir nærhet til andre fagmiljøer, som for eksempel film- og podcastudio, men en slik plassering gir også nærhet til mange pårørende i seg selv.

– I alle bedriftene her oppe finnes det pårørende i en eller annen form. Å være en del av en næringspark, er med på å alminneliggjøre pårørendeperspektivet. Det gir oss hjelp til å vise at det å være pårørende er noe som gjelder oss alle, sier Unn Birkeland.

Over gata

Denne ukas flytting er en varslet flytting og er mindre inngripende enn i 2019. Flyttingen denne gang er internt i Innovasjonsparken fra et eldre bygg til helt nyoppussede lokaler like «over gangen», og flyttingen var avklart allerede ved innflyttingen.

Selve jobben er jo litt kjekk,
og da tenker jeg på det
å «herje på litt»
sammen med kollegene.

– Vi har fått lyse, moderne kontor med forsterket lydisolering tilrettelagt for samtaler. Vi har flere grupperom og et større og bedre familierom. Lokalene har også universell utforming og det er også lettere for besøkende å finne oss. Her skal vi bo godt og lenge, sier Unn Birkeland.

Passer sjelden

Det håper også Inger Grødem, fagkonsulent ved Pårørendesenteret. Hun var en av de ansatte som også var med på flyttingen i 2019 og dagens flytting var langt lettere enn sist.

– Vi har jo visst om dette siden vi flyttet inn, men det er likevel en krevende prosess med flytting. Denne gangen var også vi ansatte mer involvert i forkant, og brukermedvirkning er aldri feil, sier Inger med et smil.

Det mest krevende med flyttingen er at det kommer i tillegg til en allerede full hverdag. Flytting passer sjelden inn.

– Selve jobben er jo litt kjekk, og da tenker jeg på det å «herje på litt» sammen med kollegene. Men det krevende er jo å flytte rundt på avtaler og tilpasse flyttingen til andre faste oppgaver, sier Inger Grødem som er den som har hovedansvaret for pårørendelinjen.

Bedre lyd

Inger er også spent på om de nye lokalene leverer det de er lovet, blant annet på lyd-siden.

– Vi har store forventinger til bedre lydisolering mellom kontorene. Foreløpig lover det kjempebra. Og her er veldig lyst og fint, sier Inger, som ikke har tenkt å bli med på flere flyttinger.

– Her skal vi være i 10 år. Når den dagen kommer, har jeg helt andre planer enn å være i full jobb, sier Inger Grødem.

Ellipse%2035
Vilhelm