Kursportal_1440
Marie Rein Bore
Publiseringsdato: 08.10.19

Statsbudsjettet: Øker tilskuddet til Pårørendesenteret

Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til Pårørendesenteret i Stavanger med 200.000 kroner for neste år.
– Det er veldig gledelig at regjeringen ser betydningen av arbeidet vårt og øker bevilgningene. Det er også gledelig at vi blir omtalt i statsbudsjettet, sier daglig leder av Pårørendesenteret, Unn Birkeland.

Ekstra støtte til barn og unge?

Slik blir Pårørendesenteret presentert i årets statsbudsjett: Pårørendesenteret i Stavanger tilbyr pårørendeveiledning, kurs og undervisning til både pårørende og fagfolk lokalt og nasjonalt. Senteret driver også pårørendesenteret.no, et landsdekkende nettsted for pårørende og pårørendeprogrammet.no, et læringsverktøy for ansatte i helse- og omsorgstjenestene.

– Samtidig opplever vi en økende pågang og dermed større aktivitet. Vi setter også i gang et nytt tilbud til barn og unge. Derfor drar vi nå inn på Stortingets budsjetthøringer og argumenterer for ekstra støtte, sier Unn Birkeland.

Økt pågang fra hele landet

Birkeland forteller om økt pågang fra hele landet:

– Pårørende fra hele landet ringer oss fordi de ikke har noe passende tilbud der de bor. Vi opplever dessuten en formidabel pågang fra fagfolk som sier de trenger mer kompetanse når det gjelder forholdet til pårørende, noe de har hatt for lite om i sin fagutdanning. Å kunne gi fagfolk økt kompetanse, er en viktig del av Pårørendesenterets arbeid, fastslår Unn Birkeland.
Flere aktuelle saker

← Gå tilbake

Tips & råd - BU

I 2007 byrja den livsglade, sjølvstendige og strukturerte kona hans å endra seg. I åra som følgde blei ho stadig meir humørsjuk og mistenksam.