hoie2_hoyopploselig

Marie%20kopi
Marie Rein Bore

Statsråd Bent Høie åpner pårørendekonferanse

Pårørendesamarbeid i kommuner og helseforetak er temaet for konferansen som Pårørendesenteret og Pårørerendealliansen arrangerer 13.-14. november i samarbeid med JobbAktiv.
– Vi er glad for at statsråd Bent Høie vil innlede konferansen, sier Liv Nordbø Kleppe, ansvarlig redaktør for Pårørendesenteret.no.

– Statsråden er opptatt av at det som er viktigst for brukerne og pårørende skal være styrende for utviklingen av helsetjenesten i framtiden.
Dette krever at vi fortsetter å arbeide med nødvendige endringer i vår praksis, og det håper vi at konferansen skal inspirere til.

Et overordnet tema i konferansen er
hvordan vi skal få til den praksis som
den nye statlige pårørendeveilederen
anbefaler.

Veilederen som Helsedirektoratet lanserte i januar 2017 gir en klar forventning om at helsepersonell skal ha blikk for familien som helhet og legge til rette for felles mestring når alvorlig sykdom rammer. Dette skal i hovedsak foregå uten tilførsel av nye ressurser. Hvordan kan vi som arbeider i helsetjenestene, både i kommunene og i spesialisthelsetjenesten, få til dette?

Det skal psykologspesialist Kari Bøckmann ved Nordlandssykehuset snakke om. Helen Norlin kommer og deler sine erfaringer med hvordan Larvik kommune har arbeidet med dette.

I tillegg skal en rekke andre foredragsholdere snakke om ulike sider ved pårørendearbeid: Hvordan kan helsetjenesten ha fokus på barna og familien som helhet? Er det bedre å være pårørende i Danmark? Virker mindfulnesbaserte metoder for pårørende? Og hvilke effekter kan bruk av velferdsteknologi ha for pårørende? Hva innebærer den nye loven om pårørendestøtte som trer i kraft i høst?

Therese Opsahl Holte, seniorrådgiver i Helsedirektoratet, skal si noe om status i det statlige programmet for en aktiv og fremtidsrettet pårørendepolitikk.

På konferansen skal også «Årets pårørendekommune» kåres. Det betyr heder og ære, og et kunstverk, i tillegg til kr 10.000 til arrangement som kan øke pårørendekompetansen i kommunen.

← Gå tilbake

Som pårørande til ein dement, har Anne-Brit blitt spesialist på å fortelje det same på ti forskjellige måtar. Før mannen hennar fekk demens-diagnosen, blei ho ofte sint på Otto som spurte om det same om att og om att.