Dersom du er bekymret for helsetilstanden til den som er syk er det som regel klokt å ta kontakt med fastlege og andre ansvarlige behandlere. De kan gi råd og veiledning om hva du skal se etter og når du bør be om mer hjelp. Dersom pasienten har samtykket til at du som pårørende kan få informasjon kan de informere nærmere om behandlingen og oppfølgingen som gis.
Eksempel på hva du kan melde bekymring om:
- Generell helsetilstand og funksjon i hverdagen
- Pasientens oppfølging av behandlingen
- Effekt av behandlingen
- At den som er syk er en fare for seg selv eller andre
- Svikt i hjelpen
- Pasienten har grunnleggende behov som ikke blir dekket
Når du er bekymret for om den som er syk får god nok helsehjelp bør du drøfte saken med den som er syk først.
Dersom kommunikasjonen din med den som er syk er vanskelig, kan du drøfte saken med pasient- og brukerombudet. Noen har også nytte av å diskutere dette med andre nærpersoner. For andre er bruker- og pårørendeorganisasjoner gode støttespillere.
Du kan utforme en bekymringsmelding som du sender til fastlege eller kommuneoverlege, med kopi til fastlege. Dersom du er bekymret for helsetilstanden til den som er syk og har spørsmål om han eller hun får riktig og tilstrekkelig behandling; Ring gjerne
pasient- og brukerombudet for råd og veiledning.