I vanskelige livssituasjoner er det ingen som er viktigere for oss enn våre nærmeste. Ved å være bevisste på hvordan familien som helhet preges ved sykdom, kan dere forebygge ensomhet og splittelse i en situasjon der behovet for samhold er stort.
shutterstock_1319955473
Infolapp%20med%20binders

Støtteordninger og økonomiske rettigheter for pårørende

De fleste rettigheter ved sykdom er knyttet til den som er syk. Noen støtteordninger vil imidlertid utløse en økonomisk kompensasjon for pårørende, basert på hjelpen de yter til den som er syk.
Les mer her:
Group%20947
Flere av oss er en del av små eller store familier. Familien representerer for mange en trygg base, og bidrar til opplevelsen av tilhørighet, fellesskap, identitet og kjærlighet. Du har noen som trenger deg, og som du trenger. Når sykdom rammer, finner mennesker ofte styrke, støtte og håp hos dem som står aller nærmest. Familier vil hverandre som regel vel.

Alvorlig sykdom eller funksjonsnedsettelse medfører forandringer. Hverdagslivet endrer seg. Dagene kan preges av usikkerhet og sterke følelser. Noen ganger forandrer også samspillet i familien seg. Situasjonen fører kanskje til at familiemedlemmer endrer gjøremål, væremåte og roller:

Det er ikke lenger far som leverer i barnehagen som han pleier, eller mor er på sykehuset slik at besteforeldre kommer innom for å lage middag tre ganger i uken. Søster går ikke på skolen lenger, og hun er sint «hele tiden». Fredagskvelder med fellesskap og kos er det ikke lenger mulig å gjennomføre. Mor gråter mye og far er blitt stille.

Endringer i samspill og hverdagsliv kan skje raskt eller langsomt. Noen ganger skjer det uten at familien er bevisst på at det skjer.

Har et familiemedlem store smerter, har hele familien store smerter.

Gøril Liljedal, kreftsykepleier

Noen ganger kan sykdom, behandling, bekymringstanker og vanskelige følelser ta all plass i familien. Når den som er syk har en god periode, er det enklere for alle i familien å ha det godt. Når en i familien er redd, kan resten av familien preges av den samme følelsen.

Å være pårørende handler om belastninger, bekymringer, avmakt og skyldfølelse, men også om kjærlighet, utholdenhet og håp. Det er smertefullt å stå nær noen som er syk, men det kan samtidig kjennes svært meningsfullt.
Opprinnelig publisert: 1. februar 2017
Sist oppdatert: 22. februar 2024