Konferansen%20august%202021

Bethi Dirdal Jåtun
Publiseringsdato: 16.08.21

Årets pårørendekonferanse nærmer seg

Datoen er 22. september, på selve Pårørendedagen. Konferansen går digitalt, noe som gjør at pårørende og fagpersoner over hele landet kan delta. Husk å melde deg på.
– Vi har nå 350 påmeldte, noe vi er veldig godt fornøyd med. Samtidig har vi plass til mange flere, sier Unn Birkeland, daglig leder ved Pårørendesenteret.

Sammen med psykiater og foredragsholder, Anne Kristine Bergem, skal hun lede konferansen fra studio der det også blir flere gjester gjennom dagen, både pårørende, fagpersoner og forskere.

Hjelp, deling og inspirasjon

Tema for konferansen er «Bærekraft – kraft til å bære».

– Pårørenderollen er krevende. Man skal ha krefter til å bære den. Mange er pårørende over tid. Hva må til for å greie det, hva hjelper og hvordan kan vi støtte dem som bærer tungt lenge, - disse tingene skal vi belyse gjennom foredrag og samtaler, sier Birkeland og understreker at halvannet år med korona har gitt mange pårørende ekstra belastninger.

Når det gjelder fagpersoner sier hun at mange kan oppleve det er krevende å finne tid til å møte pårørende på en god nok måte.

– Pårørendekonferansen er viktigere enn noen gang. Vi trenger å løfte blikket, få innblikk i andres erfaringer og dele med hverandre, påpeker Birkeland.

Foredragsholdere og gjester

Blant foredragsholderne finner vi flere kjente navn: Helse- og omsorgsminister Bent Høie, gründer, daglig leder og tidligere håndballspiller, Anja Hammerseng-Edin, komiker og pårørende, Terje Sporsem, professor i filosofi, Einar Øverenget og statsviter og seniorforsker Lars Ueland Kobro deltar alle med foredrag.

Ordfører i Gjerdrum kommune, Anders Østensen, som opplevde å stå midt i en krise da jordraset rammet et boligfelt i kommunen i desember i fjor, forteller om sine erfaringer. Løvemammaene kommer, og vi treffer også ungdomsgruppa ved Pårørendesenteret.

Fullstendig program og påmelding finner du her.

For pårørende og fagfolk

– Vi har tidligere hatt overvekt av fagpersoner på konferansen, men i fjor, da vi for første gang arrangerte konferansen digitalt, meldte langt flere pårørende seg på. Det ser vi også tendensen til i år, noe som er gledelig, sier Birkeland som oppfordrer alle som står i en pårørendesituasjon, enten privat eller profesjonelt, om å bli med på årets pårørendekonferanse 22. september.

– Om du ikke har anledning til å se konferansen direkte, meld deg likevel på. Alle deltakerne får tilgang til konferansen også en ukes tid etter 22. september, understreker Birkeland.

Program og påmelding finner du her.

← Gå tilbake

Rødt-politikaren Mímir Kristjánsson frå Stavanger er 35 år, og har stort sett vore pårørande heile livet. Det vil merkast i innsatsen han skal leggja ned på Storinget i komande periode, lovar han.