18. mai 2022

Årets pårørendekommune – fristen nærmer seg

– Vi har gode navn, men plass til flere. Nominer i dag, oppfordrer juryleder Unn Birkeland. 1. juni stenger nominasjonen.
Annonse
Prisen for Årets pårørendekommune ble første gang delt ut i 2017. Etter den tid har Pårørendesenteret og en sammensatt jury hvert år kåret den kommunen som i størst grad har jobbet systematisk og inkluderende for pårørende det siste året. Målet med prisen er å «løfte fram godt pårørendearbeid».

Flere gode kommunenavn står på juryens blokk, men det er plass til flere.

– Ikke premie

– Det er foreløpig litt færre nominasjoner enn tidligere år. Det kan skyldes at vi ikke har vært gode nok med markedsføringen, men det kan også skyldes at pandemien har gjort noe med pårørendearbeidet og ikke minst opplevelsen av dette arbeidet. Noen tenker kanskje at «her har det stoppet litt opp» og ser da på seg selv som en lite verdig kandidat, sier Birkeland.

Det trenger ikke være sant.

– Dette er ikke en premiering av de som har fått det til. Vi ønsker like mye å løfte fram de som har en plan og en retning for arbeidet.

– Gjør din kommune en god jobb, så løft det fram. Har de en god plan, løft det fram. Viser de vilje til å involvere pårørende, løft det fram. Det koster ikke noe å nominere, det forplikter deg ikke og det er fort gjort. Følg lenken til skjema og gi oss en kort begrunnelse, så kan det hende at nettopp din kommune blir Årets pårørendekommune, oppfordrer Unn Birkeland.

Fristen for å nominere er 1. juni. Prisen deles ut under Pårørendekonferansen 2022 – onsdag 21. september. Selve prisen er en sjekk på 10.000 kroner og et kunstverk av billedkunstner Stanley Stornes.

Kriterier

De offisielle kriteriene juryen jobber utfra, er disse:
  • Har gode opplærings-, veilednings- og støttetilbud til pårørende - både voksne og barn som pårørende.
  • Har gode forankrede systemer og rutiner som legger til rette for informasjon, dialog og samarbeid med pårørende.
  • Kreative og nyskapende tiltak rundt pårørende.
LES MER: Nominer din kandidat nå
LES MER: Om kåringen og møte med tidligere vinnere

Juryen består av Nasjonalforeningen for Folkehelsen, NKS veiledningssenter for pårørende i Nord Norge, Landsforeningen for Pårørende innen Psykisk helse (LPP), Nettverk for pårørendeforskning, KS, Stiftelsen Pårørendesenteret, Fagforbundet og fjorårets vinner: Kristiansand kommune.
Ellipse%2035
Vilhelm