19. april 2021

Ny animasjonsfilm: «Tyvlytte»

Å overhøre bruddstykker av en samtale mellom mor og far, der de snakker om noe som er leit eller vanskelig, kan skape utrygghet hos barn.
Denne animasjonsfilmen viser hvordan mor inviterer «Mari» inn i samtalen når hun får øye på henne i døra.

Pårørendesenteret har i samarbeid med Sanden Media, Stiftelsen Dam og Landsforeningen for pårørende innen Psykisk helse (LPP) utviklet fire nye animasjonsfilmer. Hovedbudskapet i filmene er at det finnes hjelp og at barn trenger trygge voksne å snakke med når de har det vanskelig.

Plottene som er valgt, baserer seg på tematikk Pårørendesenteret har fått i samtaler med barn og unge på senteret, og gjennom «Pårørendelinjen», som er Pårørendesenterets hjelpetelefon og chattetjeneste.

– Det er viktig for oss å formidle at det kan hjelpe å snakke med noen en er trygg på, og at ting vil bli bedre. Det betyr ikke at alt blir bra eller at ting blir nøyaktig som de var, men å ta kontakt med en trygg voksen enten det er far eller mor, helsesykepleier, en trener, en lærer eller få hjelp via en chattetjeneste, er viktig å få fram, sier fagkonsulent Ingvil Aarrestad Godeset ved Pårørendesenteret.

– Om de ikke de får hjelp hos den første voksne de tar kontakt med, så oppfordrer vi dem å gå til neste, legger hun til.

Det er alltid hjelp å få.
Ellipse%2035
Bethi