Skolene

Bethi Dirdal Jåtun
Publiseringsdato: 07.07.21

ungepårørende.no til skolene

– Alle barne-, ungdoms- og videregående skoler over hele landet har fått vår digitale infopakke og kan skrive ut plakater og flyers. Vi vet at mange barn og unge står i krevende pårørendesituasjoner. På ungepårørende.no er det hjelp å få.
Det sier Unn Birkeland, daglig leder ved Pårørendesenteret, som gjennom nettstedene pårørendesenteret.no, pårørendeprogrammet.no og ungepårørende.no henvender seg til både voksne pårørende, fagfolk og barn og unge som pårørende.

Tilskudd avgjørende

– Takket være tilskudd fra Rogaland Fylkeskommune, Bufdir, Sparebankstiftelsen, Gjensidigestiftelsen, Inge Stenslands Stiftelse, fond og legater har vi kunnet utvikle ungepårørende.no, sier Birkeland.

– Målet er å hjelpe barn og unge som er pårørende. Mange synes det er vanskelig å sette ord på det de opplever, mange er opptatt av å beskytte de de er pårørende til og atter andre igjen har ikke skjønt helt hva det er som gjør livet vanskelig. På ungepårørende.no får de tips og råd, kan chatte med våre fagkonsulenter, skrive digitale brev til oss eller ringe oss på Pårørendelinjen, fortsetter Birkeland.

Skolen viktig

Hun ber skoler som ikke har registrert å ha mottatt den digitale infopakken om å ta kontakt.

– Skolen som arena er viktig for oss, og vi har blant annet ønske om å lage et digitalt undervisningstilbud som alle skoler kan benytte seg av, sier Unn Birkeland som understreker at utviklingsarbeidet av ungepårørende.no er like viktig som selve etableringen.

– Vi må tilby en levende nettside skal den være interessant for målgruppene. Nytt innhold og nye former kreves, og vi har mange planer, sier hun.

Har ikke din skole mottatt infopakken, ta kontakt på post@pårørendesenteret.no.

Sjekk ungepårørende.no her.

← Gå tilbake

Rødt-politikaren Mímir Kristjánsson frå Stavanger er 35 år, og har stort sett vore pårørande heile livet. Det vil merkast i innsatsen han skal leggja ned på Storinget i komande periode, lovar han.