Din rett til å klage
Pårørende har en viktig stemme i helsevesenet og har rett til å klage dersom de opplever at tjenestene pasienten mottar ikke er tilfredsstillende. En klage handler ikke om å anklage, men om å bidra til forbedring og å sikre at fremtidige pasienter får den beste mulige helsehjelpen.

Hvis du som pårørende har fullmakt til å representere den som er syk, har du rett til å klage på vegne av denne personen. Du kan klage på at pasienten eller brukeren ikke har fått oppfylt sine rettigheter til nødvendige helse- og omsorgstjenester, kvalitet på tjenestene, medvirkning, informasjon og journalinnsyn.
Vær klar over at du som nærmeste pårørende har egne rettigheter, og kan klage hvis du ikke har fått oppfylt dine rettigheter til medvirkning, informasjon eller journalinnsyn.
Som nærmeste pårørende kan du klage på:
- Nødvendig helse- og omsorgstjenester fra kommunen og spesialisthelsetjenesten (blant annet behandling, oppfølging, utskrivelse og ventetid)
- Å få tjenesten organisert som brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
- Vurdering og fornyet vurdering
- Fritt behandlingsvalg
- Individuell plan og koordinator
- Syketransport
- Informasjon og medvirkning
- Vern mot spredning av opplysninger
- Samtykke til helsehjelp
- Journalinnsyn
- Samvær for barn med foreldre i helseinstitusjon
- Barns rett til aktivitet i helseinstitusjon
- Helsehjelp til pasient uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen
Les mer om hvor du kan sende klagen, saksgang og hva du kan skrive i klagen på Helsenorge sine nettsider.
Noen nyttige tips:
Det kan være lurt å ta vare på dokumentasjon, som for eksempel journalutskrifter, e-poster og andre relevante bevis.
Vær obs på at det i noen tilfeller kan være tidsfrister for å sende inn klage.
Trenger du støtte og informasjon om hvordan dere skal gå fram ved en eventuell klage, ta kontakt med deres pasientorganisasjon eller pasient- og brukerombudet i ditt fylke.
Opprinnelig publisert: 1. februar 2017
Sist oppdatert: 23. januar 2025