Helsepersonells ansvar for å følge opp pårørende

Pårørende har behov for informasjon om sykdom, behandling og forventet forløp, slik at de skal føle seg inkludert og ivaretatt. Helsepersonell som klarer å møte pårørendes behov, kan redusere belastningen av en krevende situasjon.

Helsesekretær Amalie:

Jeg fikk en telefon fra kona til Per. Hun ønsker en pårørendesamtale i forbindelse med hans demenssykdom.

Fastlege Kristian:

Jeg vet ikke om jeg kan prioritere det akkurat nå.

Men har hun ikke rett til å få det da?

Refleksjonsspørsmål:

  • I hvilke situasjoner opplever du at pårørende har særlig behov for støtte?
  • ​Hvorfor er det viktig å involvere pårørende?
  • Hvilke rutiner har vi for å sikre nødvendig kompetanse i møte med pårørende?
  • Hvordan kan vi dele kunnskap for å styrke arbeidet med pårørende?
  • Hvordan innhenter vi pårørendes erfaringer og synspunkter på ulike nivå?