Hvordan møte pårørende i krise?
Når kriser skjer med og rundt pasienter og brukere, er ikke pårørende tilskuere til det som skjer, men deltakere i situasjonen. Hvordan de blir møtt i disse krisene, kan bidra til at krisen blir enklere å håndtere.
Sykepleier Else:
Hei, jeg heter Else og jobber her på akuttavdelingen. Jeg vet at dere har stått i mye vanskelig den siste tiden, og vi har behov for å informere dere om hva som skjer nå.
Mamma Evy:
Det var jammen på tide…
Ja, dette tok lang tid. Og jeg forstår at det kan være slitsomt å vente.
Refleksjonsspørsmål:
- Hvilket førsteinntrykk tror du at du gir?
- Hva mener du er våre viktigste plikter overfor pårørende?
- Hvordan imøtekommer vi språkbarrierer?
- Hvilket spesielt ansvar er knyttet til å være barneansvarlig personell?
- Hvor godt er vårt informasjonsmateriell til pårørende – og hva er det som eventuelt mangler?