Hvordan møte pårørende i krise?

Når kriser skjer med og rundt pasienter og brukere, er ikke pårørende tilskuere til det som skjer, men deltakere i situasjonen. Hvordan de blir møtt i disse krisene, kan bidra til at krisen blir enklere å håndtere.

Sykepleier Else:

Hei, jeg heter Else og jobber her på akuttavdelingen. Jeg vet at dere har stått i mye vanskelig den siste tiden, og vi har behov for å informere dere om hva som skjer nå.

Mamma Evy:

Det var jammen på tide…

Ja, dette tok lang tid. Og jeg forstår at det kan være slitsomt å vente. 

Refleksjonsspørsmål:

  • Hvilket førsteinntrykk tror du at du gir?
  • Hva mener du er våre viktigste plikter overfor pårørende?
  • Hvordan imøtekommer vi språkbarrierer?
  • Hvilket spesielt ansvar er knyttet til å være barneansvarlig personell?
  • Hvor godt er vårt informasjonsmateriell til pårørende – og hva er det som eventuelt mangler?