Om oss

Pårørendesenteret.no er utviklet og driftes av Stiftelsen Pårørendesenteret som ble etablert i Stavanger i 1998. Stiftelsen finansieres av offentlige tilskudd.

Dette er et landsdekkende nettsted for alle typer pårørende uansett livssituasjon, alder eller hvor nær de står den de er pårørende for. Her finnes interessant fagstoff, gode tips og råd, informasjon om rettigheter og hjelpetilbud over hele landet. Du kan også lese om andre pårørendes erfaringer i kategorien Min historie.

Scroll videre nedover for mer informasjon om hva vi tilbyr, Pårørendelinjen og drift av nettstedet.

Pårørendesenteret.no tilbyr:

KUNNSKAP – Vi har samlet kvalitetssikret informasjon om ivaretakelse av egen helse, familiens og barnas situasjon samt informasjon om rettigheter og muligheter du/ dere har i møte med helsetjenesten.

RÅD OG VEILEDNING – Du vil finne tips til god kommunikasjon og samhandling, gode verktøy samt spørsmålslister du kan ta med deg i møtet med helsepersonell.

LOKALE HJELPETILBUD – Du vil finne en digital oversikt over lokale, regionale og nasjonale hjelpetiltak – se her. Oversikten er utviklet i samarbeid med BarnsBeste, nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende.

PÅRØRENDES ERFARINGER – Du vil finne en rekke historier om andres erfaringer i pårørenderollen. Ingen kan formidle erfaringer, håp og muligheter bedre enn andre som er eller har vært i samme situasjon.

AKTUELLE NYHETER – Du vil finne aktuelt nyhetsstoff for pårørende.

INDIVIDUELL VEILEDNING – Du kan ta kontakt med Pårørendelinjen for veiledning.

Pårørendelinjen

Ønsker du veiledning som pårørende? Kontakt oss via chat, mail og telefon.
  • Alle våre veiledere har helse- og sosialfaglig bakgrunn og har taushetsplikt.
  • Chatten finner du nederst i høyre hjørne på skjermen. Når chatten ikke er åpen, kan du legge igjen en melding. Du blir kontaktet senere samme dag eller påfølgende virkedag.
  • Pårørendelinjens telefonnummer er 90 90 48 48, og vi er tilgjengelige på telefon mandager mellom  kl 12:00 og 19:00 og tirsdag - fredag mellom kl 12:00 og 15:00.
  • Kontakt oss via epost eller gå til vårt kontaktskjema. ​Vi kontakter deg på telefon eller epost så fort vi har anledning.

Drift og utvikling

Pårørendesenteret.no er utarbeidet av:
  • Ansvarlig redaktør: Klinisk sosionom/ familieterapeut Liv Nordbø Kleppe
  • Faglig leder for faste fagtekster: Psykologspesialist Kari Bøckmann
  • Rådgiver/ redaksjonsmedarbeider: Erfaringskonsulent og gestaltterapeut Erik Tresse

Øvrig redaksjon:
  • Journalist Marie Rein Bore
  • Frilansjournalist Heidi Hjorteland Wigestrand
  • Ansatte og frivillige i Stiftelsen Pårørendesenteret

Tekst
Faste fagtekster er skrevet av Kari Bøckmann i samarbeid med redaksjonen.
Enkelte fagartikler er skrevet av gjesteskribenter.

Film
Alle fagfilmer er produsert av Sanden Media.

Takk for innspill
Flere bruker- og pårørendeorganisasjoner har gitt nyttige innspill i utviklingen av pårørendesenteret.no.
Vi ønsker særlig å takke Kreftforeningen ved blant andre Jannicke Rabben samt likeperson Alette Reinholdt fra Norsk forbund for utviklingshemmede (NFU).
Takk også til erfaringsformidlere og pårørende i Bodø, Oslo og Stavanger for gode ideer og viktige korreksjoner.
​Takk til Nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende, Barnsbeste, for samarbeid om karttjenesten med landsoversikt over hjelpetiltak for barn og voksne pårørende.

Finansiering og drift
Pårørendesenteret.no er finansiert og driftes av Stiftelsen Pårørendesenteret.
Les mer om Stiftelsen Pårørendesenteret på våre websider.

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger?
Du er velkommen til å ta kontakt med webmaster Kristin Lyse: kl@parorendesenteret.no
skjema-tilbakemelding

Gi oss gjerne din tilbakemelding

Redaksjonskomiteen ønsker din tilbakemelding for å utvikle nettsiden – en stor takk til deg som vil bidra.
Gå til vårt tilbakemeldingsskjema

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!
norgeskart web

FINN HJELP OG FELLESSKAP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du
gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.