Om oss

Pårørendesenteret.no er utviklet og driftes av Stiftelsen Pårørendesenteret som ble etablert i Stavanger i 1998. Stiftelsen finansieres av offentlige tilskudd.

Dette er et landsdekkende nettsted for alle typer pårørende uansett livssituasjon, alder eller hvor nær de står den de er pårørende for. Her finnes interessant fagstoff, gode tips og råd, informasjon om rettigheter og hjelpetilbud over hele landet. Du kan også lese om andre pårørendes erfaringer i kategorien Min historie.

Selve Senteret ligger i Stavanger, her tilbyr vi pårørendeveiledning, kurs og undervisning til både pårørende og fagfolk. Mer informasjon om tilbudet finner du på PårørendeStavanger.no. Her finner du også oversikt over våre ansatte og kontaktinformasjon.

Scroll videre nedover for mer informasjon om hva vi tilbyr, Pårørendelinjen og drift av nettstedet.

Pårørendesenteret.no tilbyr:

KUNNSKAP – Vi har samlet kvalitetssikret informasjon om ivaretakelse av egen helse, familiens og barnas situasjon samt informasjon om rettigheter og muligheter du/ dere har i møte med helsetjenesten.

RÅD OG VEILEDNING – Du vil finne tips til god kommunikasjon og samhandling, gode verktøy samt spørsmålslister du kan ta med deg i møtet med helsepersonell.

LOKALE HJELPETILBUD – Du vil finne en digital oversikt over lokale, regionale og nasjonale hjelpetiltak – se her. Oversikten er utviklet i samarbeid med BarnsBeste, nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende.

PÅRØRENDES ERFARINGER – Du vil finne en rekke historier om andres erfaringer i pårørenderollen. Ingen kan formidle erfaringer, håp og muligheter bedre enn andre som er eller har vært i samme situasjon.

AKTUELLE NYHETER – Du vil finne aktuelt nyhetsstoff for pårørende.

INDIVIDUELL VEILEDNING – Du kan ta kontakt med Pårørendelinjen for veiledning.

Pårørendelinjen

Ønsker du veiledning som pårørende? Kontakt oss via chat, mail og telefon.
  • Alle våre veiledere har helse- og sosialfaglig bakgrunn og har taushetsplikt.
  • Chatten finner du nederst i høyre hjørne på skjermen. Når chatten ikke er åpen, kan du legge igjen en melding. Du blir kontaktet senere samme dag eller påfølgende virkedag.
  • Pårørendelinjens telefonnummer er 90 90 48 48, og vi er tilgjengelige på telefon mandager mellom  kl 12:00 og 19:00 og tirsdag - fredag mellom kl 12:00 og 15:00.
  • Kontakt oss via epost eller gå til vårt kontaktskjema. ​Vi kontakter deg på telefon eller epost så fort vi har anledning.

Drift og utvikling

Pårørendesenteret.no er driftet av:
  • Ansvarlig redaktør Unn Birkeland
  • Webredaktør Kristin Lyse
  • Journalist Marie Rein Bore
  • Journalist Heidi Hjorteland Wigestrand
  • Journalist Bethi Dirdal Jåtun
  • Fagkonsulent og pedagog Anne Torill Brimsø

Pårørendesenteret.no ble opprinnelig utviklet av/i samarbeid med:
  • Ansvarlig redaktør: Tidligere daglig leder Liv Nordbø Kleppe
  • Faglig leder for faste fagtekster: Psykologspesialist Kari Bøckmann
  • Rådgiver/ redaksjonsmedarbeider: Erfaringskonsulent og gestaltterapeut Erik Tresse
  • Ansatte på Pårørendesenteret

Film:
Alle fagfilmer er produsert av Sanden Media.

Finansiering og drift:
Pårørendesenteret.no er finansiert og driftes av Stiftelsen Pårørendesenteret.
Les mer om Stiftelsen Pårørendesenteret på våre websider.

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger?
Du er velkommen til å ta kontakt med webredaktør Kristin Lyse: kristin@parorendesenteret.no

Dokumenter til nedlastning

A%CC%8Arsrapport%202018