Selvhjelpsgrupper

Som pårørende har mange glede og nytte av å møte andre pårørende som har vært i lignende situasjoner. Fellesskapet beskrives av mange som svært viktig for å få til nødvendige endringer.
Det å møte mennesker som har opplevd noe av det samme som en selv, kan gjøre endringsprosesser lettere. En selvhjelpsgruppe er en gruppe mennesker som møtes jevnlig for å snakke om det som er vanskelig i et forpliktende fellesskap. Det kan være godt å møte noen som har gått veien før deg. I selvhjelpsgrupper er man i større grad opptatt av å dele erfaringer heller enn å gi råd.

Selvhjelpsgruppa er et verksted for endringsarbeid i et fellesskap basert på gjensidighet, tillit og respekt. Deltakerne bringer med seg kunnskap inn i gruppa i kraft av egne erfaringer. Alle er i fellesskap ansvarlige for gruppas drift og utvikling. I en selvhjelpsgruppe jobbes det med å fremme innsikt, mestringsevne og bedre livskvalitet. Samspillet og aktivering av tanker og følelser som oppstår mellom deltakerne er viktig for prosessen.

Takk for at det finnes en gruppe, et møte, medlemmer som orker å lytte, og som hjelper meg opp igjen.

Elisabeth

Selvhjelpsgrupper er etablert i mange ulike sammenhenger, i frivillige organisasjoner, i Lærings- og mestringssentre, i lokalsamfunn og frivillighetssentraler. Mange oppstår også spontant. Det finnes selvhjelpsgrupper for ulike diagnoser og selvhjelpsgrupper for pårørende uavhengig av diagnoser.

Du finner noe informasjon under «Finn hjelp og fellesskap der du bor». Du kan også ringe din kommune og etterspørre hvilke tilbud som finnes der, eller se på selvhjelpnorge.no.

Utsegna kjem frå Håvard Aagesen (50), tidlegare kreftpasient. For åtte år sidan gjekk han ut frå Radiumhospitalet ferdigbehandla for kreft. Både han og dei pårørande gledde seg til at livet skulle venda tilbake til det dei kjende frå før. Det gjorde det ikkje. Så langt derifrå.

TILBAKEMELDINGSSKJEMA

Fyller du ut skjemaet hjelper du oss
med utvikling av denne nettsiden!
norgeskart web

FINN HJELP OG FELLESSKAP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du
gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.