Helsepersonells ansvar for å følge opp pårørende
Pårørende har behov for informasjon om sykdom, behandling og forventet forløp, slik at de skal føle seg inkludert og ivaretatt. Helsepersonell som klarer å møte pårørendes behov, kan redusere belastningen av en krevende situasjon.
Helsesekretær Amalie:
Jeg fikk en telefon fra kona til Per. Hun ønsker en pårørendesamtale i forbindelse med hans demenssykdom.
Fastlege Kristian:
Jeg vet ikke om jeg kan prioritere det akkurat nå.
Men har hun ikke rett til å få det da?
Refleksjonsspørsmål:
- I hvilke situasjoner opplever du at pårørende har særlig behov for støtte?
- Hvorfor er det viktig å involvere pårørende?
- Hvilke rutiner har vi for å sikre nødvendig kompetanse i møte med pårørende?
- Hvordan kan vi dele kunnskap for å styrke arbeidet med pårørende?
- Hvordan innhenter vi pårørendes erfaringer og synspunkter på ulike nivå?