13. mai 2026

Alle kommunene i USHT Agder vest til Pårørendekonferansen

Alle ti kommuner i USHT Agder vest viser Pårørendekonferansen på hver sin gathering i september. Det har USHT-leder Olga Rugsland Espegren sørget for. – Et samlet løft for pårørendearbeidet i regionen.

Tekst:

Bethi Dirdal Jåtun

Journalist

Når visningen av Pårørendekonferansen 2026 starter onsdag 23. september, er alle de ti kommunene i Agder vest samlet på hver sin gathering. Dette var noe Olga R. Espegren, leder for Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester USHT) Agder vest, begynte å jobbe med allerede før jul i fjor. I flere år har medarbeidere fra utviklingssenteret deltatt på gatherings til Pårørendekonferansen i både Flekkefjord og Kristiansand. Tilbakemeldingene fra medarbeiderne har vært udelt positive. I fjor fikk hun endelig selv anledning til å gå. 

– Konferansen er veldig god. Innholdet treffer både faglig og menneskelig, sier hun og trekker spesielt fram arbeidsgiverperspektivet som ble løftet fram under fjorårets konferanse; livsfasepolitikk og behovet for å legge til rette for at ansatte kan stå i jobb samtidig som de har pårørenderoller.

– De fleste av oss kommer til å være pårørende en eller flere ganger i løpet av livet. Dette angår oss som arbeidsgivere og det angår kommunene direkte. Pårørendekonferansen er relevant både for ansatte i tjenestene og for innbyggerne våre, fastslår hun.

Valgte å sponse

Å få alle kommunene til å arrangere sin egen gathering, var ingen selvfølge. Flere ga da også tidlig uttrykk for at en stram økonomi stod til hinder for prioriteringen. Espegren valgte derfor å sponse kommunene for å nå målet om gathering i alle ti kommuner i USHT Agder vest.

– Hadde vi ikke gjort det, tviler jeg på om vi ville ha oppnådd full deltakelse, sier hun.

Påmeldingene rant likevel ikke inn. – Jeg skal være ærlig: Hadde du spurt meg for en uke siden, hadde jeg ikke trodd at vi skulle klare ti av ti. Men så løsnet det. Litt flaks, litt frimodighet – og en god porsjon vilje.

De fleste av oss kommer til å være pårørende en eller flere ganger i løpet av livet. Dette angår oss som arbeidsgivere og det angår kommunene direkte.

Samarbeid på tvers

USHT Agder vest stiller med to ansatte på hver av gatheringene.

– Vi kommer også til å invitere med oss samarbeidspartnere på sykehuset, kommunenes samarbeidsarena for forskning KSF Sør og senter for omsorgsforskning sør, forteller Espegren.

I tillegg til faglig utvikling ser hun en ytterligere gevinst av deltakelsen på Pårørendekonferansen: Relasjoner! Gjennom felles planlegging, forarbeid og gjennomføring, kommer USHT Agder vest til å bli bedre kjent med kommunene og kommunene med hverandre.

– Dette er en fin måte å jobbe på tvers av tjenester og kommunegrenser på. Det skjer mye godt arbeid lokalt, og vi har mye å lære av hverandre, sier hun.

Under gatheringene vil medarbeiderne fra USHT Agder vest være tett på, bidra praktisk og teknisk, ønske velkommen i døra og bidra sammen med kontaktpersonen fra den enkelte kommune underveis og i etterkant av konferansedagen.

Flere synergier

USHT-lederen i Agder har allerede bestemt seg for å legge til rette for samarbeid og oppfølging også etter konferansen. Hun ser for seg at flere av deltakerne kan bli inspirert til å jobbe mer med pårørende som fagfelt.

–I planleggingen kommer jeg til å løfte fram at vi kan legge opp til at konferansedeltakere kan komme med tilbakemeldinger – hva som har inspirert og hva de tenker kan bidra til forbedring der de er. Det gir oss muligheten til allerede da å sette sammen en arbeidsgruppe, ivrer hun og fortsetter:

– Hvis noen blir inspirert til å forbedre praksisen lokalt, er det viktig at vi er på banen med strukturert oppfølging, metodikk, systematikk og veiledning digitalt. Og så kan vi kanskje dele noe av dette med hverandre i forbindelse med neste års konferanse og se nærmere på hva vi har oppnådd gjennom året, legger hun til. 

På alvor

At alle de ti kommunene som hører til USHT Agder vest arrangerer hver sin gathering under Pårørendekonferansen til høsten, mener Olga R. Espegren sender et tydelig signal.

– Dette viser at vi tar pårørendearbeid på alvor. Det handler om fag, men også om verdier, sier hun. – Å satse på denne måten kjennes riktig. Og forhåpentligvis er dette bare starten.

Er Gathering noe for dere?

Vil dere samle kolleger, fagpersoner, frivillige eller pårørende til en felles konferanseopplevelse lokalt? Med gathering kan dere gjøre Pårørendekonferansen til en egen fagdag, møteplass eller samling hos dere.

Les mer om mulighetene – og kjøp billett til deres gathering.