27. oktober 2025

Bred støtte fra kommunenorge

I alt 270 kommuner og 520 deltakere er tilknyttet Pårørendesenterets kommunenettverk for pårørendeansvarlige. For dem betyr det tilgang til kompetanse, støtte, råd og veiledning. – Pårørendesenteret er en bærebjelke i det nasjonale pårørendearbeidet, er en av beskrivelsene kommunene gir.

Tekst:

Bethi Dirdal Jåtun

Journalist

Hver måned møtes kommunenettverket til digitalt lunsjtreff – 45 minutter med vekt på kompetanse- og erfaringsdeling. Nettverket får jevnlig nye medlemmer og vokser i omfang. For mange, spesielt i distriktene, men også i storbyene, er tilgangen til kompetanse, støtte og veiledning helt avgjørende i pårørendearbeidet. Gjøvik kommune sier det slik:

Dette nettverket er uerstattelig for oss i distriktet! Å få erfaringer fra andre kommuner innebærer sparing av tid og gjør oss mer effektive. Alle trenger ikke å finne opp hjulet på nytt, hver for seg i Norge.

GJøvik kommune

Kjemper for å beholde støtten

Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett fjernet den øremerkede støtten til Pårørendesenteret, noe som i realiteten betyr at Pårørendesenteret står uten finansiering neste år.

I forkant av daglig leder Unn Birkelands innspill på budsjetthøringen i helse– og omsorgskomiteen fredag 24. september, ble følgende spørsmål stilt i kommunenettverket for pårørendeansvarlige: «Hva mister du om Pårørendesenteret forsvinner?»

Pådriver og støttespiller

– Vi fikk umiddelbart svar fra 40 kommuner og 70 pårørendekoordinatorer og fagfolk tilknyttet nettverket, forteller pedagogisk faglig leder ved Pårørendesenteret, Dag Husebø, som har gått gjennom alle svarene.

– Oppsummert sier disse at de mister en samarbeidspartner og støttespiller for sitt lokale pårørendearbeid, en kompetanse- og ressursplattform til støtte for kvalitet i tjenesten, et samlingspunkt og en driver av det nasjonale kommunenettverket, en nasjonal konferanse som arena å møtes på, en aktør som synliggjør betydningen av pårørendearbeid sammen med Pårørendealliansen, en implementeringsagent som støtter at policy når ut i praksis og en kontinuitetsbygger som gir mulighet for utvikling av  systematikk over tid.

Under følger kommunenes direkte svar på spørsmålet: «Hva mister du om Pårørendesenteret forsvinner?»

Asker kommune:

– Vi mister lett tilgjengelig kunnskap om pårørende og verdifulle månedlige nettverksmøter som gir oss mulighet til å lære av andre kommuner – og Pårørendekonferansen.

– Vi mister lett tilgjengelig kunnskap om pårørende og verdifulle månedlige nettverksmøter som gir oss mulighet til å lære av andre kommuner – dessuten mister vi Pårørendekonferansen.

Dønna kommune:

– Vi står i fare for å miste et viktig fagmiljø som bidrar med ny forskning, utvikling av kunnskap og praktiske verktøy for oss som jobber med og står nærmest de pårørende. Dette innebærer også et tap av nettverk og samarbeid på tvers av kommunegrenser, som har vært avgjørende for å dele erfaringer og finne gode løsninger lokalt i Dønna kommune. På sikt kan det føre til økt belastning på pårørende i Dønna, flere som selv blir syke eller faller ut av arbeid, og dermed større kostnader og mer press på kommunens tjenester.

Vi står i fare for å miste et viktig fagmiljø som bidrar med ny forskning, utvikling av kunnskap og praktiske verktøy for oss som jobber med og står nærmest de pårørende.

Dønna kommune

– Uten dette senteret mister Dønna tilgang til oppdatert kunnskap, faglig veiledning og kompetanseheving som hjelper ansatte i helse- og omsorgstjenestene å møte pårørendes behov. For de pårørende i Dønna betyr dette i praksis mindre støtte, færre møteplasser og mindre forståelse fra tjenesteapparatet. Pårørendesenteret har vært en bro mellom forskningen, praksisfeltet og de som står midt i hverdagen som pårørende.

Etne kommune:

– Pårørande si stemme, råd om korleis ein kan jobbe meir systematisk mot pårørande, nye fokus og nye måtar å tenkje på. Ein mister ei utruleg viktig stemme!

Gran kommune:

– Pårørendesenteret sin samling har vært viktig for å løfte temaet pårørende. Det gir autoritet og troverdighet i arbeidet. Det er viktig å ha en nasjonal aktør, som setter fokus på pårørendearbeidet. Synes det er rart at når vi får pårørendestrategien: «Vi de pårørende», fra styrende myndigheter, at de tar vekk tilskuddet.

Gratangen kommune:

– Vil vil miste verdifull kontakt, støtte og veiledning til nyopprettet stilling som pårørendekontakt. Vi benytter oss av senteret for sentral veiledning, støtte og hjelp.

Vi benytter oss av senteret for sentral veiledning, støtte og hjelp.

Gratangen kommune

– Pårørendesenteret har vært enormt viktig for å komme i gang med min jobb som pårørendekontakt i Gratangen kommune. Uten senteret hadde jeg ikke forstått hele spekteret av det å være pårørende.

Halden kommune:

– Vi mister faglig felleskap i pårørendearbeidet, faglig påfyll fra et faglig ressurssenter, inspirasjon og håp om at regjeringen verdsetter pårørendes innsats. Vi benytter oss av senteret for sentral veiledning, støtte og hjelp. Pårørendesenteret er hjertet, hovedpulsåren og livslinjen for at vårt arbeid skal være liv laga.

Pårørendesenteret er hjertet, hovedpulsåren og livslinjen for at vårt arbeid skal være liv laga.

Halden kommune

– Vi mister faglig felleskap i pårørendearbeidet. Vi mister faglig påfyll, inspirasjon, og vi mister håp om at regjeringen verdsetter pårørendes innsats.

Hå kommune:

– Da mister vi et viktig nettverk som vi setter stor pris på! Kunnskapsrikt og viktig! Å jobbe med pårørende blir bare viktigere og viktigere fremover, og vi må ha gode innspill for å ivareta dem.

– Vi mister et viktig nettverk som vi setter stor pris på! Kunnskapsrikt og viktig! Å jobbe med pårørende blir bare viktigere og viktigere fremover, og vi må ha gode innspill for å ivareta dem.

Klepp kommune:

– Interkommunalt erfaringsnettverk, fagkompetanse som vi bruker på vår tverrkommunale pårørendeskole, faglig støtte og lavterskeltilbud til alle pårørende.

Kristiansand kommune:

– Pårørendesenteret sikrer kompetanse og faglig støtte ut til kommuner som skal bygge opp/styrke sitt pårørendearbeid. De kan bistå med støtte, struktur og veiledning ved implementering.

Indre Østfold kommune:

– Pårørendesenteret sine webinarer gir kunnskap, forståelse og inspirasjon til innstas i pårørendearbeidet. Mister vi nettverket, blir vi tilbakesatt i muligheten til å lykkes i pårørendearbeidet. Pårørendesenteret er et svært kompetent sted å henvende seg for både pårørende og fagpersoner. Det er en nettverksleder, en pådriver for pårørendes stemme, et sted å hente kunnskap, kompetanse og råd.

Da mister vi bærebjelken i det nasjonale pårørendearbeidet, som er en viktig aktør i forhold til politiske føringer om kommunenes plikter overfor pårørende.

Leirfjord kommune

Lillehammer kommune:

– Vi mister et fagnettverk der vi som jobber med pårørende kan få påfyll og inspirasjon. Vi har ofte litt ensomme jobber, uten pårørendesenteret vil det bli utfordrende.

Lillestrøm kommune:

– Vi mister et nasjonalt kompetansesenter for pårørendearbeid, den årlige Pårørendekonferansen og Pårørendenettverket. Pårørendesenteret er en viktig pådriver og kvalitetssikrer av pårørendearbeid.

Molde kommune:

– Konkret støtte i pårørendearbeid. Pårørendesenteret har gode og informative sider og ressurser både til ansatte og pårørende, inkludert eget nettsted for barn og unge. Vi vil miste verdifull kompetanse, mulighet for konkret veiledning og uvurderlig oppdatering som vi som kommune er avhengig av for å opprettholde kompetanse som er nødvendig for å innfri vårt ansvar.

Vi vil miste verdifull kompetanse, mulighet for konkret veiledning og uvurderlig oppdatering som vi som kommune er avhengig av for å opprettholde kompetanse som er nødvendig for å innfri vårt ansvar.

Molde kommune

– Det er mye kommunen skal være oppdatert på. Nettverket Pårørendesenteret drifter gir uvurderlig hjelp til å være oppdatert på pårørendefeltet. Forsknings- og erfaringsdeling er ressursbesparende.

– Vi mister avgjørende kompetanse og veiledning knyttet til å få til strukturert pårørendearbeid og ansattopplæring.

Nittedal kommune:

– Pårørendekonferansen er en super møteplass for ansatte og pårørende. Systematisk kompetanseheving for ansatte og pårørende er nødvendig for refleksjon og støtte i en krevende hverdag.

Nome kommune:

– Vi er en liten kommune med begrensede ressurser til arbeid rettet mot pårørende. Pårørendesenteret er en av våre få tilgjengelige støtteressurser, og utgjør et viktig bidrag for oss.

Oslo kommune:

– Pårørendekonferansen er en samlende arena og løfter pårørendesamarbeidet på tvers av bruker- og pasientgrupper. Kommunenettverket gir læring, motivasjon og inspirasjon.

– Å være pårørendeansvarlig kan være ensomt selv i en stor kommune. Med et faglig nettverk, kompetanse og erfaringsutveksling som Pårørendesenteret tilrettelegger for, gjør det oss til bedre utøvere.

– Vi mister et nettverk med fokus på pårørendearbeid, oversikt over hva som rører seg både i små og store kommuner, faglig oppdatering og støtte.

Selv om vi er en stor kommune er vi helt avhengige av Pårørendesenterets kompetanse for å kunne implementere nasjonale føringer og handlingsplaner.

Oslo kommune

– Kompetansen Pårørendesenteret har og gir er svært viktig for å gjøre oss som jobber nært brukere og pårørende bedre, tryggere og profesjonelle i vår yrkesutøvelse.

– Tidligere læringsnettverk på tvers av bydeler borte. Pårørendesenteret har da en viktig rolle; gir inspirasjon, kompetanse, nyheter/tips, samlingspunkt m/konferansen, holder engasjement oppe!

– Vi kan klare oss uten, vi har mer problemer med at vi ikke får penger nok til lovpålagte tjenester ute i bydelene.

Oslo kommune, Bydel Østensjø:

– Vi vil miste en felles plattform hvor kunnskap og erfaringer deles på tvers av landet. Det å ha ett senter som holder i dette er avgjørende for oss ute i kommunene.

Ringerike kommune:

– Pårørendesenteret er en viktig bidragsyter for økt pårørendeomsorg i hele Norge. Pårørendekonferansen har vært et kjærkomment tilskudd både for ansatte og pårørende.

– Vi mister tilgang til faglig veiledning, kurs og foredrag. Pårørende er en ressurs vi jobber med å ta vare på, spesielt nå som demografiskiftet kommer, da det vil bli flere pårørende.

Rælingen kommune:

– Ulike utfordringer hos brukere; barn/unge/voksne og eldre. Ulike problemstillinger hos ulike brukergrupper; vi trenger kunnskap og inspirasjon. Pårørendesenteret er lydhøre for forslag vi kommer med vedrørende faglig påfyll.

Pårørendestøtte er en lovpålagt oppgave. Helsetjenestene mangler både fagfolk og ufaglærte. Det forventes at pårørende skal ta mer av ansvaret for egne brukere. Da må man vite hva man skal gjøre. Et sted å møte andre fagfolk som jobber med samme utfordringer.

Rælingen kommune

– Oppdatering på arbeid med pårørende. Pårørendestøtte er en lovpålagt oppgave. Helsetjenestene mangler både fagfolk og ufaglærte. Det forventes at pårørende skal ta mer av ansvaret for egne brukere. Da må man vite hva man skal gjøre. Et sted å møte andre fagfolk som jobber med samme utfordringer. Dårlig kommuneøkonomi gjør at kursing er en mangelvare. Pårørendesenteret tar opp ulike problemstillinger ved det å være pårørende.

Sandefjord kommune:

– Vi mister en viktig faglig ressurs!

– Et viktig fora for faglighet på høyt nivå og faglighet i praksis.

– Vi mister en viktig sparringspartner i krevende pårørendearbeid. Pårørendesenteret har laget og lager oppdatert materiell som benyttes i egne pårørendekurs. Pårørendekonferansen er enkel å få delt.

Siljan kommune:

– Når pårørende settes i fokus, må også helse skjønne at pårørende MÅ brukes for å kunne gi en sammensatt tjeneste til mennesker som BØR bo lengst mulig hjemme

– Som demenskoordinator har Pårørendesenteret gitt svært nyttig kunnskap til å fokusere på viktigheten av pårørende i samspillet rundt de som er syke.

– Å ha god dialog med pårørende er noe av det viktigste vi gjør i avd. helse. Pårørendesenteret har hjulpet til med å sette dette viktige arbeidet på agendaen.

Skaun kommune:

– Vi mister et senter med merkompetanse der vi kan henvende oss for råd. Vi mister et senter som står i bresjen for å kjempe for pårørendes sak og rolle. Og vi mister undervisning.

Sokndal kommune:

– Vi vil miste et faglig nettverk og en driver i utviklingsarbeidet av pårørendestøtte.

Sola kommune:

– Pårørendesenteret bidrar til kunnskap, inspirasjon og hjelp til å utvikle pårørendearbeidet i Sola kommunes ulike tjenester. Dette har vært et viktig bidrag til vårt pårørendearbeid.

– Vi mister et lavterskeltilbud for pårørende for de voksne i kommunen vår.

Strand kommune:

– Vi mister muligheten til å henvise pårørende til støtte i tillegg til det kommunen kan tilby. Mange har behov for mer støtte enn det kommunen tilbyr. Dessuten vil vi miste nettverk, informasjon og økt kunnskap.

Vi mister muligheten til å henvise pårørende til støtte i tillegg til det kommunen kan tilby. Mange har behov for mer støtte enn det kommunen tilbyr.

Strand kommune

Sunnfjord kommune:

– Vi mister lett tilgjengeleg kompetanse om pårørande og det viktige med erfaringsdeling mellom kommuner. Som tilsette i kommune skal vi styrke samarbeid og samhandling med pårørande.

– Vi vil miste Pårørendenettverket med verdifull deling av kompetanse og erfaringer. Pårørendesenteret er en uvurderlig instans som ressurs og veileder for kommunenorge. Jobben de gjør med informasjon ut og nettverksarbeid er ekstremt viktig for oss ute i tjenesten!

Pårørendesenteret er en uvurderlig instans som ressurs og veileder for kommunenorge. Jobben de gjør med informasjon ut og nettverksarbeid er ekstremt viktig for oss ute i tjenesten!

Sunnfjord kommune

Time kommune:

– Et viktig nettverk og fagkompetanse til hjelp i kompetansehevingen av ansatte. Spisskompetanse og muligheten til konkret samarbeid i enkeltsaker og råd i krevende situasjoner.

– Jeg har fått andre kollegaer av meg til aktivt og følge Pårørendesenteret – med bare gode tilbakemeldinger. Vi har streama Pårørandekonferansen i tre år – med tjenestene og pårørende sammen – noe som er brobyggende.

– Pårørendesenteret er et senter som vi trygt kan henvise pårørende til – et senter som vi benytter for faglig påfyll til våre ansatte som er pårørendekontakter i tjenestene våre.

– Et profesjonelt senter der vi trygt kan anbefale pårørende å nytte tilbudene som gis. Et senter hvor våre ansatte som er pårørendekontakter få faglig påfyll i månedlige møter.

– Et senter som vi trygt kan henvise pårørende til i forhold til tilbudene som gis derfra. Et senter som vi benytter for faglig påfyll til våre ansatte som er pårørendekontakter i tjenestene våre.

– Pårørendesenteret er en viktig ressurs ifht å ivareta pårørende ved ulke problemstillinger som de opplever i sin hverdag.

Tromsø kommune:

– Diskusjonen rundt ulike problemstillinger i arbeidet med pårørende, er støttende. Det samme er det å lære om hva andre kommuner gjør i møte med utfordrende pårørende – og så inspirasjon fra ulike foredrag.

Forsvinner Pårørendesenteret mister vi faglig påfyll gjennom nettverksmøter og muligheten til å hente fagstoff ved behov. Pårørendesenteret er også et sted vi kan be pårørende kontakte – det supplerer tilbudet vi har i kommunen.

Tromsø kommune

Ullensaker kommune:

– Vi mister en formidabel støttespiller, enorme mengder kunnskap, en tilgjengelig hjelper i tykt og tynt. Det er viktig og nyttig med kommunenettverket. Viktig med noen nasjonalt som løfter fokuset.

– At pårørende skal stå i så mye nå og i fremtiden og ikke satses på verken økonomisk eller på andre måter, er skremmende og trist på mange nivåer.

– Over 200 deltok lokalt på Pårørendekonferansen. Kjempegode tilbakemeldinger. Et stort tap hvis ikke dette kan bli en årlig happening.

Ullensvang kommune:

– Eg miste ein fantastisk god plattform for kompetanse og fagpåfyll om pårøranderollen. Eg har deltatt i pårørandenttverket som har hatt glimrande digitale undervisninger for alle i HEILE landet. Og Pårørendekonferansen som dei to siste åra har vore i kinosalen, åpent for alle som har interesse for feltet pårørande. Tilbakemeldinger fra dei som har deltatt har vore at dette har vore fantastisk.

– Vi mister faglig støtte, fagdager og Pårørendekonferansen. Pårørendekonferansen har kommunen vist i to år og ønsker å fortsette med det. Vi vil også miste pårørendetelefonen som jeg viderformidler til pårørende.

USHT Gjøvik kommune:

– Vi mister en svært viktig samarbeidspartner inn i våre pårørendeprosjekter og i vårt satsningsområde knyttet til pårørende generelt.

– Vi risikerer å miste et verdifullt fellesskap, et fellesskap for deling av kunnskap, engasjement og videreføring av dette til egen enhet og avdeling. Dette er et uerstattelig nettverk for oss i distriktet! Erfaringer fra andre kommuner – som innebærer sparing av tid og gjør oss mer effektive – alle trenger ikke å finne opp hjulet på ny, hver for seg i Norge.

USHT Innlandet (Oppland):

– Pårørendesenteret har en unik rolle der det faglige perspektivet er tydelig og sterkt, ved siden av å være en ressurs for pårørende.

USHT i Oppland:

– Nettverk for pårørendeansvarlige, der deling av kunnskap og erfaringer på tvers av små og store kommuner erfares som svært nyttig og viktig for å styrke tjenestenes fokus på pårørende.

Tap av Pårørendesenteret vil bety tap av ankeret i pårørendearbeidet. Pårørendesenteret er en ressursbank for oss, både i å bygge kompetanse, struktur og verktøy, råd og rettledning.

Vinje kommune

Ålesund kommune:

– Ved nedleggelse mistes en av de viktigste kompetansebasene. Pårørendesenteret betyr tilhørighet for alle som jobber med pårørendearbeid i kommunene, gjennom nettverket og pårørendekonferansen.

– Som pårørendekoordinator i Ålesund kommune er Pårørendesenteret viktig for meg for faglig påfyll og som en kompetansebase.