Hvordan støtte pårørende ved dramatiske hendelser?
Når dramatiske hendelser skjer med og rundt pasienter og brukere, er ikke pårørende tilskuere til det som skjer, men deltakere i situasjonen.
Sykepleier Else:
Jeg skal ha en samtale med familien til Knut etter den dramatiske hendelsen. Jeg må innrømme at jeg gruer meg.
Vernepleier Thi:
Det forstår jeg.
Jeg vet jo ikke hvordan de kommer til å reagere.
Er det noe jeg kan gjøre?
Refleksjonsspørsmål:
- I hvilke situasjoner opplever du at pårørende har særlig behov for støtte?
- Hvordan håndterer vi pårørende som har ønsker og behov vi ikke klarer å imøtekomme?
- Hva kan være til hinder for godt pårørendearbeid?
- Hvorfor er du betydningsfull i møtet med pårørende?
- Når kjenner du deg anerkjent og bekreftet som fagperson?
- Hvilke førsteinntrykk tror du at du gir pårørende?
- Hvilke rutiner og systemer har din arbeidsplass for å sikre kollegastøtte?