Når en ansatt mister et barn
Når en medarbeider mister et barn er det en stor belastning for den som mister, men det kan også være en ukjent og krevende situasjon for ledere og arbeidskolleger som ønsker å være støttende.
Daglig leder Kari:
Jeg fikk en grusom beskjed i dag. Olav har mistet datteren sin. Hun tok livet sitt.
Nestleder Anders:
Er det sant?! Så fryktelig trist! Nå ble jeg sjokkert.
Jeg trenger at vi diskuterer litt hvordan vi skal informere de andre ansatte på best mulig måte. Det var viktig for Olav at alle fikk den samme beskjeden.
Det er jo ikke så lett for oss å gjøre det. Kanskje vi kan hente inn noen som kan informere dem?
Refleksjonsspørsmål:
- Hvordan møter vi på vår arbeidsplass pårørende i akutte kriser?
- Nevn tre faktorer som vi kan bli bedre på når det gjelder arbeid med pårørende?
- Hvordan kan vi trygge våre medarbeidere i møtet med pårørende i krise?
- Hva kan være årsaken til at pårørende ikke ønsker å ta imot hjelp?
- Når er det riktig å hente inn ekstern kompetanse når vi skal støtte ansatte som står i kriser?