Når en ansatt tar mange private telefoner i arbeidstiden
Mange arbeidstakere har stort omsorgsansvar. Noen er pårørende til barn eller unge, andre for gamle foreldre som begynner å trenge tjenester fra det offentlige hjelpeapparat. I slike situasjoner kan det være nødvendig å tilrettelegge på arbeidsplassen for å lette situasjonen for pårørende.
Daglig leder Siv:
Jeg har registrert at du tar mange private telefoner i løpet av en arbeidsdag.
Medarbeider Marianne:
Ja, jeg trenger å snakke litt med deg om det.
Skal vi ta det med en gang? Jeg har tid nå.
Jeg har det litt vanskelig nå for tiden. Mor gjør så mye rart og skal utredes for demens.
Refleksjonsspørsmål:
- Hva kan arbeidsgivere gjøre for å tilrettelegge for at pårørende skal kunne kombinere jobb og omsorgsoppgaver?
- Hvordan går du fram for å kartlegge pårørendes behov for støtte og hjelp?
- Hvordan kan en bedrift stimulere til åpen dialog mellom leder, pårørende og kollegaer, slik at arbeidsplassen får mer forståelse for situasjonen til den som er pårørende?
- Hvordan kan du bidra til at pårørende opplever mestringsfølelse?