← Gå tilbake

Bekymringskvarter

Sett av en fast tid til bekymringstankene dine hver dag

Når alvorlig sykdom rammer fylles vi med bekymringer. Det er helt forutsigbart og vanskelig å unngå. Mange grubler og bekymrer seg kontinuerlig. Ved å sette av et fast tidspunkt til å tenke på det du er bekymret for hver dag, kan du motvirke at bekymringene fyller alle døgnets våkne timer.
shutterstock_1492614215
Kan du sette av et tidspunkt hver dag der du får sitte uforstyrret og tenke på alt det du er bekymret for? Femten minutter har vist seg å være en passende tidsramme for mange. Kanskje er det mulig for deg å skape et rom rett etter middagen? Kanskje passer det bedre etter at du har sett Dagsrevyen og de fleste av dagens aktiviteter er unnagjort? Ikke sett av tid rett før du skal legge deg. Da kan nattesøvnen din bli forstyrret.

I dette bekymringskvarteret skal du ta fram alt det du grubler på og bekymrer deg over, alt fra store ting til små bagateller, - tilbakevendende og repeterende tanker som ikke leder til noen løsning. Det kan for eksempel handle om potensielle og uforutsigbare hendelser i fremtiden som: Har dere anledning til å reise på ferie sammen i år? Hvordan kommer dere til å klare dere økonomisk? Hvordan vil sykdommen utvikle seg? Hvem skal ta vare på den som er syk i framtiden? Jeg er så sliten, men klarer ikke gjøre noe med det... kommer også jeg til å bli syk?
 

I bekymringskvarteret skal du
bare la alle slike tanker komme.


Du skal tenke så mye du vil. For noen er det en god idé å skrive ned tankene i en bok som du tar frem hver dag. Du kan også bruke kvarteret til å sette opp fem grunner til at du tror det du bekymrer deg for kommer til å skje og fem grunner til at det ikke vil skje. Gjør dette regelmessig.

Dersom bekymringstankene dine dukker opp på andre tidspunkt; legg merke til dem og si til deg selv: «Jeg skal ikke tenke på dette nå, men ta meg god tid til å tenke på dette i bekymringskvarteret». Skriv gjerne ned bekymringstankene om du er redd for å glemme dem. Det er helt vanlig at de dukker opp på nytt og på nytt. Ikke bruk energi på det, bare gjenta for deg selv at dette skal du tenke mer på i bekymringskvarteret.

Å skape et fast tidspunkt og et fast sted for bekymringstankene dine, er ikke nødvendigvis enkelt, særlig ikke i starten. Det krever øvelse. Men om du får dette inn som en prioritert rutine, kan det motvirke at utmattende tanker går i ring.
 

Det kan også frigi energi og
mulighet til å tenke på andre
ting enn alt som er vanskelig,
hele tiden.

Tips & råd


Artikler med tips og råd til pårørende i ulike livssituasjoner, samt selvhjelpsmetoder.

Gå til Tips & råd

Min historie


Åse Wrålsens mann og sønn har begge til dels store hørselshemminger, noe som gir kommunikasjonsutfordringer ikke bare i forhold til å høre, men minst like mye i forhold til å høre til.

Les mer

Finn hjelp der du bor


En landsdekkende karttjeneste hvor du kan finne hjelpetiltak for pårørende, samt regionale og nasjonale støttetiltak. 

Gå til karttjenesten