Vanlige reaksjoner og belastninger

Alvorlig sykdom hos noen vi er glad i er krevende, både følelsesmessig, sosialt og praktisk. Ved å kjenne til hva som er normale reaksjoner og vanlige belastninger hos pårørende, kan du gjenkjenne og kanskje forebygge at negative følelser vokser og at belastningene blir uhåndterlige.
far-barn shutterstock 421145899 web
Hvordan du som pårørende reagerer, vil være avhengig av en rekke forhold. Vi har ulikt tempo og er ulike i vår væremåte. Selvfølgelig spiller det en rolle hvem som er syk, hvilken sykdom som har rammet og om det finnes mulighet for behandling og tilfriskning.

Husk: Alle følelser er tillatt. Ingen følelser er feil. Det er naturlig å reagere når en nær person rammes av sykdom.

Også forholdet til den som er syk, hvordan den som er syk håndterer situasjonen, livsbetingelsene dine, kulturelle forhold og møtet med helsevesenet vil ha betydning for opplevd belastning. I tillegg vil dine egne forutsetninger, historie og samlede omsorgsoppgaver påvirke hvordan du reagerer og hva du opplever som belastende.

Foreldre og søsken kan ha helt ulike reaksjonsmønstre, noe som kan skape ekstra utfordringer.
Konsentrasjon, oppmerksomhet og hukommelse
Frykt
Nedstemthet og mangel på glede
Sinne, frustrasjon og hjelpeløshet
Ensomhet
Skam og skyldfølelse
Fysiske helseproblemer og søvnvansker
Sorg
Overbelastning og slitenhet
Økonomiske bekymringer
Håp
Opplevelsen av styrke og mening
Søsken til en med sykdom og funksjonsnedsettelser vokser opp med mer bekymringer og større følelse av ansvar og omsorg enn andre ...

Etter Tina Jørgensen forsvann og deretter blei funne drepen hausten 2000 gjekk det fleire månadar før nokon i hjelpeapparatet tok kontakt med familien, fortel Torunn Austdal Rasmussen.

FILMARKIVET

Her finner du korte undervisningsfilmer laget av praktikere, pårørende og forskere. De fleste filmene avslutter med drøftingsoppgaver.

HJELP DER DU BOR

I vår landsdekkende karttjeneste finner du gode hjelpetiltak lokalt og nasjonalt.
Vipps: 523 001
Ris eller ros?