Årets Pårørendekommune 2020

Årets Pårørendekommune er en pris som har blitt delt ut årlig siden 2017. Prisen skal løfte fram og inspirere til godt pårørendearbeid i kommunenorge – på tvers av diagnoser og demografiske forhold.

Kåringen av Årets Pårørendekommune handler ikke om å sette to streker under hvem som har knekt koden for godt pårørendearbeid. Den handler om å løfte fram de som har satt fokus på dette viktige området og som jobber systematisk og tverrfaglig for å sikre at de pårørende i deres kommune i størst mulig grad får den støtten og hjelpen de trenger.

Prisen består av et spesiallaget trykk fra den norsk-islandske kunstneren Bjørg Thorhallsdottir og en sjekk på 10.000 kroner som skal gå til ytterligere kompetansehevende pårørendetiltak blant kommunens ansatte.

Vet du om en kommune som fortjener å vinne?

Prisen deles ut til en kommune eller en gruppe samarbeidende kommuner som har gjort en særlig innsats for bedre pårørendearbeid, gjerne innen en eller flere av følgende punkter:
  • Har gode opplærings-, veilednings- og støttetilbud og god holdning til pårørende – både til voksne og barn som pårørende
  • Har gode forankrede systemer og rutiner som legger til rette for informasjon, dialog og samarbeid med pårørende
  • Har kreative og nyskapende tiltak rundt pårørende

skjermbilde 2020-04-08 kl  12 05 47Vi har et eget nominasjonsskjema som du enkelt kan fylle ut. Skjemaet er åpent fram til 15. juni.

Klikk på knappen for å komme i gang!

Årets jury

• Pårørendesenteret
  • Nasjonalforeningen for folkehelsen
  • NKS veiledningssenter for pårørende i Nord Norge
  • Landsforeningen for Pårørende innen Psykisk helse (LPP)
  • Nettverk for pårørendeforskning
  • KS
  • Fjorårets vinner: Fredrikstad kommune

Prisutdeling

Årets Pårørendekommune kåres vanligvis under Pårørendekonferansen i september hvert år. Konferansen planlegges foreløpig til å arrangeres som normalt. Ønsker du å melde deg på, kan du være trygg på at du vil få refundert hele beløpet ved en eventuell utsettelse eller kansellering av konferansen.

Endelig avgjørelse vil annonseres til sommeren en gang.
Logostripe%20A%CC%8AP%202020%20hvit