Når foreldre eller søsken tar selvmord
Barn som er pårørende eller etterlatte ved selvmord i familien, opplever gjerne å få livet snudd opp ned. De trenger anerkjennelse, informasjon og trygge voksne som tåler dem og deres reaksjoner i hverdagen – også i tiden etter selvmordet.
Kontaktlærer Pernille:
Tale kom ikke til timen i dag – igjen.
Avdelingsleder Britt:
Vet hun at hun kommer til å gå over fraværsgrensen hvis hun fortsetter sånn?
Jo, hun har fått beskjed.
Hun har vel aldri vært blant de mest motiverte elevene i klassen?
Nei, men jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med at hun mistet broren sin i forfjor.
Refleksjonsspørsmål:
- Hva kan vi gjøre for å støtte barna i skolehverdagen i en situasjon preget av sykdom og død?
- Hva kan være hindringer for godt pårørendearbeid?
- Hvordan går du fram for å kartlegge pårørendes behov for støtte og hjelp?
- Hva kan være årsaker til at pårørende ikke ønsker å ta imot hjelp?
- I hvilke situasjoner opplever du å være i tvil om du skal kontakte barnevernet?
- Nevn tre faktorer som vi kan bli bedre på når det gjelder arbeid med pårørende.
- Hvordan møter vi på vår skole pårørende i akutte kriser?